Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1444589
Hej!
Jag ska börja långpendla till nytt jobb framåt hösten och vill ha en snålare och säkrare bil. Jag kör idag en 960 och har räknat ut att jag tjänar in kostnaden för en nyare bil i lägre bränsleåtgång efter att ha åkt till jobbet ca 10 gånger i månaden. Det blir självfallet mer åkande än bara till jobbet också, så ja, det känns motiverat att byta. Jag kommer ha 125 km norrländsk landsväg enkel väg till jobbet.

Har klurat mycket fram och åter, men har nog fastnat för en nyare V70 och då i första hand D4 AWD. XC70 går tvärbort pga utseendet, och S80 verkar inte så vanligt i kombinationen AWD/diesel. Finns ju i alla fall massor med V70 på Blocket. Med en budget på 120-150.000 får man en som gått drygt 15000 mil och har nybytt kamrem. Är det ett någorlunda tryggt val eller mycket problem? Såklart ska bilen ha god servicehistorik. Stor skillnad på äldre 5-cylindriga motorn och nyare 180-hästars 4an?

Specifik utrustning man "ska" ha eller bör undvika? Personligen vill jag gärna ha akustikrutorna, gillar inte buller. Men vet såklart inte hur stor skillnad de gör. Farthållare är ett absolut krav, men det är väl standardutrustning på en så ny bil. Och så vill jag gärna ha dieselvärmare, då jag ofta måste parkera på ställen utan el. Kallstart i -32 känns ju inget vidare, hände i vintras flera gånger...

Hur är det med rost på dessa? Förutsätter att man ska kunna få en rostfri bil av dessa årsmodeller. Förstått att det är vanligt med stenskott som rostar i vindrutans ovankant. Annat man bör kolla speciellt på när man tittar på en V70? Alla tipps mottages tacksamt!

Mvh en som aldrig ägt en bil nyare än -97 :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1444591
Du kommer aldrig "tjäna in" en nyare bil om du inte blundar för värdeminskningen . Men att man vill ha en nyare och säkrare bil köper jag. Det är väl inget typfel att se upp med gällande dessa bilar, du kan ju fundera på hur ofta du behöver AWD, för du släpar ju runt på extra vikt övrig tid.

Själv har jag aldrig fastnat med en tvåhjulsdriven bil, däremot har jag kört fast några gånger med 4wd, men då har jag varit långt från vägen
av bönan
#1444594
Jo, det är klart att man aldrig tjänar på en ny bil, men även ganska pessimistiskt räknat med värdeminskningen och förutsätter att en V70 tappar halva sitt värde på 3 år så kommer jag fram till att min 960 har en milkostnad på ca 20 kr, och en V70 bara obetydligt mer vid 3000 mil/år. För en nyare bil tillkommer ju värdeminskning och i mitt fall en del ränta på ett billån, men det äts upp genom halverad förbrukning. Skatt och försäkring skiljer endast hundralappar. Det känns ju även bättre att pengarna går till en lite "finare" bil än att elda upp bensin, men framför allt är det en fråga om hur man klarar sig när man får närkontakt med skogens konung eller någon Stockholmsk turist med dåliga däck.

Angående AWD så har jag haft avsevärda problem med min egen uppfart senaste året, men framför allt hade vi på förra jobbet en V60 T4 FWD som företagsbil och jag upplevde framhjulsdriften som tämligen obehaglig i halka, och ett otrevligt ryckande i ratten när man accelererade på lägre växlar. Inget jag vill ha i en bil jag själv betalar för. Väghållningen på min blivande pendlingssträcka är dessutom allt annat än bra vintertid.
av VolvoJull3
#1444601
Den nya 4 cylindriga är bra snålare än den gamle 5 cylindriga, men av egen erfaranhet skulle jag hålla mig långt ifrån vea motorn från 2014 eller 2015, finns mycket info här på forumet om tidiga vea motorer. Jag själv köpte en för 8 månader sedan men fick häva köpet pga ventiler som inte höll tätt. Jag köpte en 5 cylindrig AWD i summum utförande istället och är toknöjd. Förbrukningen är väl sisådär, men med 12 mil landsväg får du nog ner förbrukningen på en sådan motor också.
Användarvisningsbild
av acman
#1444603
Hej har en vea 15 årsmodell inga problem med varken motor eller drivlina. Bara tuffar på går jävligt billigt .ca 04 lång sträckor..kommer inte byta så länge den orkar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

av Malmstroem
#1444632
Vill du ha fyrhjulsdrift i en V70 blir det per automatik fem cylindrar. V70 med VEA och AWD har aldrig sålts i Sverige.

Tidiga årsmodeller av diesel-VEA (fyrcylindrig) har haft en del problem, bl.a. kolvringar som gett hög oljeförbrukning för en del. Jag skulle personligen fortfarande kunna tänka mig en sådan, främst för att den 8-växlade automatlådan är betydligt trevligare än den äldre 6-växlade som kommer med den femcylindriga dieseln. Jag har ägt en XC70 AWD D5 i sex år. Den har samma drivlina som en V70 D4 AWD. Det går definitivt att leva med den kombinationen. Jag hade också "akustikrutor". Det hjälper en del, men hur kritiskt det är går att diskutera.

Den femcylindriga dieseln är också rätt tacksam att trimma. Polestar ger 215 hästkrafter. BSR ger upp till 318 hästkrafter. Tillsammans med fyrhjulsdrift så tar den dock märkbart mer bränsle än en framhjulsdriven VEA.

När det gäller utrustning är det rätt personligt vad du tycker är viktigt. De flesta V70 har sålts i någon business-variant och brukar vara hyfsat utrustade. Alla bör t.ex. ha farthållare. En del har också adaptiv farthållare, vilket i alla fall jag gärna vill ha. Det underlättar körning i köer, och på landsvägar/motorvägar där det är mer trafik. På en öde norrländsk väg är nog behovet mindre.
av bönan
#1444655
Tack för bra svar, jag hade helt missat det där med att VEA och AWD inte fanns i kombination.

Vad kan man då räkna med för verklig förbrukning på en AWD med 5-cylindrig motor? Volvo anger 0.52 på landsväg, så runt 0.6 verklig förbrukning? Då börjar det ju nästan bli i högsta laget.

Adaptiv farthållare verkar ju lite coolt, men kan knappt se när jag egentligen får användning för det. Möjligen om man tar rygg på en långtradare.
av MickeO
#1444738
Har en D4 AWD '15 och dom är ganska lågt utväxlade, man skulle behöva en eller ett par växlar till utöver 6:an. Den är snål om man ligger i 70 på landsväg (runt 0,5) men det ökar fort i takt med att man skruvar upp hastigheten. Den är fortfarande MYCKET snålare än vår förra 2,5FT men ändå.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1444743
Adaptiv farthållare är en av de bättre gåvorna till mänskligheten.
Min D5 AWD med Polestar ger 230 hk/470 Nm. 215 utan Polestar.
Våra två XC70 AWD automat ligger mellan 0,7 och 0,9 l/mil. Den nyare D4:an (2016) är snålast. Det beror säkert på att de filat på motorstyrningen lite ytterligare, jämfört med D5:an, som är en 2012. Den nyare har högre utväxling. Sen är det oftast D5:an som får dra på släp och husvagn.
av bönan
#1444756
Jag passade på att provköra en kompis V70 idag och reagerade också på det där med utväxlingen. Det är framför allt 100-väg jag åker på så är ju inte ultimat.

Lite märkligt att man valt att göra så, jämfört med tex Merca av liknande årsmodell där högsta växeln inte hoppar i förrens man är uppe i motorvägsfart.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]