- fre 07 maj 2021, 20:12
#1444589
Hej!
Jag ska börja långpendla till nytt jobb framåt hösten och vill ha en snålare och säkrare bil. Jag kör idag en 960 och har räknat ut att jag tjänar in kostnaden för en nyare bil i lägre bränsleåtgång efter att ha åkt till jobbet ca 10 gånger i månaden. Det blir självfallet mer åkande än bara till jobbet också, så ja, det känns motiverat att byta. Jag kommer ha 125 km norrländsk landsväg enkel väg till jobbet.
Har klurat mycket fram och åter, men har nog fastnat för en nyare V70 och då i första hand D4 AWD. XC70 går tvärbort pga utseendet, och S80 verkar inte så vanligt i kombinationen AWD/diesel. Finns ju i alla fall massor med V70 på Blocket. Med en budget på 120-150.000 får man en som gått drygt 15000 mil och har nybytt kamrem. Är det ett någorlunda tryggt val eller mycket problem? Såklart ska bilen ha god servicehistorik. Stor skillnad på äldre 5-cylindriga motorn och nyare 180-hästars 4an?
Specifik utrustning man "ska" ha eller bör undvika? Personligen vill jag gärna ha akustikrutorna, gillar inte buller. Men vet såklart inte hur stor skillnad de gör. Farthållare är ett absolut krav, men det är väl standardutrustning på en så ny bil. Och så vill jag gärna ha dieselvärmare, då jag ofta måste parkera på ställen utan el. Kallstart i -32 känns ju inget vidare, hände i vintras flera gånger...
Hur är det med rost på dessa? Förutsätter att man ska kunna få en rostfri bil av dessa årsmodeller. Förstått att det är vanligt med stenskott som rostar i vindrutans ovankant. Annat man bör kolla speciellt på när man tittar på en V70? Alla tipps mottages tacksamt!
Mvh en som aldrig ägt en bil nyare än -97
Jag ska börja långpendla till nytt jobb framåt hösten och vill ha en snålare och säkrare bil. Jag kör idag en 960 och har räknat ut att jag tjänar in kostnaden för en nyare bil i lägre bränsleåtgång efter att ha åkt till jobbet ca 10 gånger i månaden. Det blir självfallet mer åkande än bara till jobbet också, så ja, det känns motiverat att byta. Jag kommer ha 125 km norrländsk landsväg enkel väg till jobbet.
Har klurat mycket fram och åter, men har nog fastnat för en nyare V70 och då i första hand D4 AWD. XC70 går tvärbort pga utseendet, och S80 verkar inte så vanligt i kombinationen AWD/diesel. Finns ju i alla fall massor med V70 på Blocket. Med en budget på 120-150.000 får man en som gått drygt 15000 mil och har nybytt kamrem. Är det ett någorlunda tryggt val eller mycket problem? Såklart ska bilen ha god servicehistorik. Stor skillnad på äldre 5-cylindriga motorn och nyare 180-hästars 4an?
Specifik utrustning man "ska" ha eller bör undvika? Personligen vill jag gärna ha akustikrutorna, gillar inte buller. Men vet såklart inte hur stor skillnad de gör. Farthållare är ett absolut krav, men det är väl standardutrustning på en så ny bil. Och så vill jag gärna ha dieselvärmare, då jag ofta måste parkera på ställen utan el. Kallstart i -32 känns ju inget vidare, hände i vintras flera gånger...
Hur är det med rost på dessa? Förutsätter att man ska kunna få en rostfri bil av dessa årsmodeller. Förstått att det är vanligt med stenskott som rostar i vindrutans ovankant. Annat man bör kolla speciellt på när man tittar på en V70? Alla tipps mottages tacksamt!
Mvh en som aldrig ägt en bil nyare än -97
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97