Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lilsummer
#1449706
Nej, jag personligen har aldrig reparerat en bil själv, Jag brukar överlåta detta arbete till experter, eftersom jag inte har någon kunskap om detta ämne. Åh, och dessutom skulle jag rekommendera dig denna webbsida https://club.autodoc.se/manuals/byta-st ... uide-11705 , eftersom mina vänner rekommenderar det alltid till mig. De säger att det hjälper dem att fixa en massa saker.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1449789
Henkan skrev: fre 07 maj 2021, 09:26 Monroe tillverkar ju Nivomatdämparna, deras vanliga är säkert ett bra val.
Är det så. Jag trodde nivåmat dämparna kom från Sachs.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1449955
VolvoB20 skrev: Är det så. Jag trodde nivåmat dämparna kom från Sachs.
Nivomat är ett varumärke som tillhör ZF, eller kanske närmare bestämt ZF Sachs AG. Vilket inte hindrar att Monroe kan tillverka Nivomat på licens, även om jag aldrig hört talas om det.
De lär ha konstruerats på den tiden när företaget hette Fichtel & Sachs AG.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1450016
Ett eventuellt patent hade kunnat varit utgånget vid den här tiden, men då Monroe använder samma varumärke, Nivomat, som ägs av ZF Sachs AG, rör det sig med stor sannolikhet om licensproduktion.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]