Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444574
Jag tycker som Rådlös, Trams!

Varför skulle man ens behöva ha tillsatser i en "modern" Volvomotor som i denna grupp ifrån 2007?
#1444579
Motorer körda på E85 brukar vara rena inuti så E10 är en bit på vägen. Jag är helt övertygad om att dagens bensin innehåller det den behöver för att motorn ska må bra, inga tillsatser behövs. Jag kommer ihåg att det pratades på 80-talet om att 2-taktsolja kunde vara bra att hälla i någon deciliter om man hade en bil med K-Jetronic, jag provade aldrig i mina Golf GTI och Audi GT, de gick bra ändå.
#1444704
Rådlös skrev: fre 07 maj 2021, 05:46 TRAMS! Jag har kört mina bilar med E85 i 16 år och aldrig varit i närheten av några motorstörningar, utan några oljetillsatser i bränslet. Och jag är ändå ingen värsting av något slag. Det finns bilägare som började redan med E85 på -90talet. Då det också redan fanns E10 i begränsad omfattning. Det var EU som stoppade det när vi blev medlemmar där. Många bilister körde alltså på E10 (utan att veta om det?) i början på 90-talet. Hur många motorhaverier har ni hört talas om som berodde på bränslet?
När Finland skulle gå över till E10 för ett antal år sedan, var deras kvällstidningar fyllda med skräckpropaganda. Det skrevs listor på vilka bilfabrikat som skulle "gå till väders" och vilka som skulle bli stående i vägkanterna. Hur blev det med detta?
Inget alls! I dag kör dom vidare utan några störningar på E10.
I Frankrike frågade eller på något sätt förvarnade dom inte bilisterna om E10. (Alla franska bilister är säkert inte medvetna om det ännu?) Det bara ändrades "på stående fot". Hur många bränslerelaterade haverier har dom där?
Jag har alltså kört en Volvo 245 -92 blandtankat och okonverterat på E30 om vi skulle kalla det så. Jag körde mer än 5000 mil på det. Efter mig gick bilen 3000 mil på motsvarande E30 blandning. Det var rosten som tog den bilen. Motorn lär enligt uppgift ha "tagits till vara" för att användas i en rallybil!!!??? Efter den bilen har jag enbart kört mina bilar på enbart E85 i dagsläget ca 14000 mil och fortsätter med det. Visserligen handlar det om dom två som är fabrikstillverkade FFV-bilar, men några bränslerelaterade fel har inte visat sig.
Har du haft någon nyare bil som du kört flera k mil med?, som inte varit konverterad och anpassad för E85?
Tänker på att spridarrör, spridare, ventiler, slangar, tätringar och annat som inte mår bra av detta.
#1444705
dannesk skrev: fre 07 maj 2021, 17:57 Jag tycker som Rådlös, Trams!

Varför skulle man ens behöva ha tillsatser i en "modern" Volvomotor som i denna grupp ifrån 2007?
Skulle nog vilja påstå att moderna bilar är mer känsliga, går ju inte jämföra med någon gammal rödblockare men
tiden får väl utvisa vad man skulle gjort eller inte.
#1444718
peckapecan skrev:
dannesk skrev: fre 07 maj 2021, 17:57 Jag tycker som Rådlös, Trams!

Varför skulle man ens behöva ha tillsatser i en "modern" Volvomotor som i denna grupp ifrån 2007?
Skulle nog vilja påstå att moderna bilar är mer känsliga, går ju inte jämföra med någon gammal rödblockare men
tiden får väl utvisa vad man skulle gjort eller inte.
Vad är det som skulle vara känsligare på en en modern motor för att man blandar i 5% mer entanol i bensinen, vi pratar inte om att gå över att köra dom helt på E85?
Man kör ju även dessa motorer med E85 utan problem (hade själv 2,5FT tidigare) förutom att de har lite andra ventiler och spridare men det har ju även andra orsaker.
#1444729
Peckapecan: Du frågar om jag har haft någon nyare bil som inte var någon FFV? Nej!
Nu är det så här att en del av det du räknar upp, åtgärdades redan när man införde bränsleinsprutning. Då kom kraven på slangar och packningsmaterial att dom skulle tåla etanol. Slangar t.ex är ISO-certifierade och där krävs det etanoltålighet i dag. Samma sak gäller hållbarhet för bränsletryck. Om jag minns rätt skall en bränsleslang med 8 mm innerdiameter klara ett tryck på 12 Bar. Så har det alltså varit sedan 80-talet. Gäller säkert O-ringar och liknande också. Gamla packningar löstes upp av etanol. Detta gällde bindemedlet i korkpackningar. Hur många korkpackningar finns det i bränslesystemen i dag? Spridare och komponenter därtill säger sig själv. Dom är inte jämförbara mellan bensin- och FFV-motorer.*
Sedan finns det en annan viktig faktor. Bilindustrin jagar enkronor när dom konstruerar bilar i dag. Massvis med bilar från åttio- och nittiotalet har komponenter som håller för garagekonverteringar till E85. Och det var standardprylar i dom motorerna. Dom flesta fabrikat hade liknande lösningar. Garagekonverterade äldre bilar håller att köra på E85.

*Ämnet spridare är jättestort. Större än vad dom flesta hade trott. Det finns en webbsida Erols Stan Weis "någonting", lägg till "injection" i sökordet så kommer du säkert rätt. Jag vågar påstå att det finns mångdubbelt fler spridare än vad det finns tändstift till bilmotorer. Ett minus med den sidan är att det finns ingen korsreferens med t.ex jämförbara flöden eller liknande sökfunktion på sidan. Det är bara en fabrikatstyrd uppräkning av kända spridarmodeller. I bästa fall framgår det till vilken bilmodell dom var avsedda. Men det finns massor, massor!

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D