Rådlös skrev: ↑fre 07 maj 2021, 05:46
TRAMS! Jag har kört mina bilar med E85 i 16 år och aldrig varit i närheten av några motorstörningar, utan några oljetillsatser i bränslet. Och jag är ändå ingen värsting av något slag. Det finns bilägare som började redan med E85 på -90talet. Då det också redan fanns E10 i begränsad omfattning. Det var EU som stoppade det när vi blev medlemmar där. Många bilister körde alltså på E10 (utan att veta om det?) i början på 90-talet. Hur många motorhaverier har ni hört talas om som berodde på bränslet?
När Finland skulle gå över till E10 för ett antal år sedan, var deras kvällstidningar fyllda med skräckpropaganda. Det skrevs listor på vilka bilfabrikat som skulle "gå till väders" och vilka som skulle bli stående i vägkanterna. Hur blev det med detta?
Inget alls! I dag kör dom vidare utan några störningar på E10.
I Frankrike frågade eller på något sätt förvarnade dom inte bilisterna om E10. (Alla franska bilister är säkert inte medvetna om det ännu?) Det bara ändrades "på stående fot". Hur många bränslerelaterade haverier har dom där?
Jag har alltså kört en Volvo 245 -92 blandtankat och okonverterat på E30 om vi skulle kalla det så. Jag körde mer än 5000 mil på det. Efter mig gick bilen 3000 mil på motsvarande E30 blandning. Det var rosten som tog den bilen. Motorn lär enligt uppgift ha "tagits till vara" för att användas i en rallybil!!!??? Efter den bilen har jag enbart kört mina bilar på enbart E85 i dagsläget ca 14000 mil och fortsätter med det. Visserligen handlar det om dom två som är fabrikstillverkade FFV-bilar, men några bränslerelaterade fel har inte visat sig.
Har du haft någon nyare bil som du kört flera k mil med?, som inte varit konverterad och anpassad för E85?
Tänker på att spridarrör, spridare, ventiler, slangar, tätringar och annat som inte mår bra av detta.