Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvorookie
#1444197
Hej!

Har en del problem med mina nycklar. Har en Volvo Xc70 från 2015.

1. Först varnade den att batteriet var slut och jag byte batteri.

2. Den varnade om det igen bara en månad efter eller likande då jag byte batteri igen + böjde till bitarna som trycks mot batteriet - och nu har den slutat varnat för det.

3. Men nu har den istället börjat vara väldigt dålig att låsa upp med ibland. Ibland går de på första trycket och ibland kan de ta 20-30 gånger i värsta fall.

Bilen har gått ca 14.000mil - finns det något vanligt fel då? Nycklarna är ganska slitna.

Jag har beställt en eftermarknadsnyckel nu och ska se om de bara är knappen som är trasig. Kan de vara det? Är det enkelt att slänga över innehållet till den?

Är det vanligt att mottagaren i bilen ger upp eller så?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1444201
Skulle väl inte säga att det är överdrivet vanligt att nycklarna ger upp, även om det kan hända förstås. Däremot är det desto vanligare att låskistor ger upp, men du kanske inte får nån reaktion på något av låsen?

Innehållet går ju förstås att flytta över, men inget sitter i själva "fob:en", så eventuellt fel kommer följa med till nästa också.
Användarvisningsbild
av pb81
#1444229
Har du provat byta batteri igen? Jag hade problem med båda mina nycklar, speciellt svårt att öppna bakluckan eftersom man skall hålla inne knappen. Visade sig att jag köpte dåliga batterier. Bytte batteri en gång till sen dess har det fungerat.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1444250
Fick en ny nyckel på försäkringen av just anledningen att den sög ur batterierna på några veckor.
Testade bara med bra batterier men med samma, dåliga, resultat.

Fick för övrigt behålla den dåliga nyckeln då han som programmerade in den nya sa att han upplevt problem när de avregistrerar nycklar och då också problem med att lägga till nya så för att slippa riskera det fick nyckeln vara kvar.
av Volvorookie
#1445537
Hej och tack för alla svar! :)

Har beställt en ny från Wish - kommer ca 3 juni - hoppas min håller tills dess så jag kan prova om det enbart är knappen - eftersom den är rätt svampig - som att den är i nertryckt läge hela tiden typ. :)

Ibland fungerar den felfritt - senaste dagarna bland annat. Andra dagar tror jag den givit upp helt tills den låser upp efter någon minut. Varnar som sagt inte för svagt batteri i nyckeln - vilket den gjorde hela tiden förut. Tror inte de är något problem med låskistorna då alla går upp direkt när man väl får den att fungera.

Har Googlat som en galning om vad det kan vara men inte riktigt hittat något. Så hoppas det bara är knappen som på något sätt är nertryckt för många gånger på 5års användande.

Ska testa byta batteri en gång till så får vi se. Hade två från biltema nu.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1445802
Variosboy skrev:Fick för övrigt behålla den dåliga nyckeln då han som programmerade in den nya sa att han upplevt problem när de avregistrerar nycklar och då också problem med att lägga till nya så för att slippa riskera det fick nyckeln vara kvar.
Det gör ju inget när du har den kvar själv. Det är en annan sak om man tappat bort den, så man inte har kontroll på nyckeln. Då finns det större anledning att avregistrera den.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1445840
Ja precis. För min del spelar det ju ingen roll. Det är ju bara en bonus då den som sagt funkar även om den suger ur batteriet. Och eftersom nyckeln är relativt fräsch i övrigt kan man använda "skalet" till en av dom hela framöver när dom blir slitna. :-)
Användarvisningsbild
av LeifA
#1445956
Jag hade problem med min nyckel när jag hade en felkodsläsare som satt i OBD uttaget och den störde ut signalerna från nyckeln.
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]