Sida 1 av 1

Hjälp behövs med att tolka temperaturavläsningen för "Fuel temp low pressure" i en D4204 T5

Postat: tis 04 maj 2021, 09:26
av Krusse
Hej!

Bilen är en XC70 -16. Bilen rycker vid körning med låg last/lätt gas innan den blir fullt uppvärmd. Problemen blir mer tydliga om utomhustemperaturen ligger högre. Då väl motorn är varm märks problemen inte. Inga varningslampor lyser, inte heller lagras några felkoder så det känns inte som EGR problematiken.

Jag har kört några testturer med en iCarsoft inkopplad och märkte att temperaturen för "Fuel temp low pressure" ligger oförändrat på 2C. Temp avläsningen för "Fuel temp high pressure" stiger allt efter att jag kör.

Någon som råkat ut för något liknande? Var hittar jag givarna för dessa värden?

Eller är jag ute på fel väg? Har ni andra tips på vad som borde kollas?

Tacksam för all hjälp!

Hoppas på hjälp

Re: Hjälp behövs med att tolka temperaturavläsningen för "Fuel temp low pressure" i en D4204 T5

Postat: mån 17 maj 2021, 10:05
av Krusse
Hej igen!

Har försökt läsa mer om insprutningssystemet och som jag förstår det har insprutarna en temperaturregistrering. Vet någon hur denna fungerar och hur man läser av detta?

Hoppas på hjälp!

Re: Hjälp behövs med att tolka temperaturavläsningen för "Fuel temp low pressure" i en D4204 T5

Postat: mån 17 maj 2021, 21:36
av peckapecan
Googlade lite och hittade lite info angående sensorn

The fuel temperature sensor is one factor that tells the ECU how to adjust the amount of fuel injected. When the fuel is warm, it's less dense and burns more readily so the ecu injects more fuel to get the same mass of fuel and retards the timing.
Detta är då tror jag främst riktat till Flexifuelbilar, dieslar vettefasiken

Så har du fel i denna sensor så får man oftast felkod P0180-0189 och bilen lär inte gå bra alls

https://www.obd-codes.com/p01-codes

Re: Hjälp behövs med att tolka temperaturavläsningen för "Fuel temp low pressure" i en D4204 T5

Postat: tis 18 maj 2021, 07:37
av Krusse
Tack!

Problemet är att motorn tydligen inte går "tillräckligt" illa för att ge en felkod. På denna länk beskrivs insprutningssystemet https://www.media.volvocars.com/global/ ... ases/48587 och klickar man på bilden större av insprutaren ser man uppgift på att både tryck och temperatur registreras. Är det så att diagnosenheten jag använder inte kommer åt info och därför registrerar temp 2 C kontinuerligt oberoende av faktisk temp. Vet någon om Volvos eget diagnosverktyg läser temp för varje spridare?