Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443273
Jag tycker den ser bytt ut, den är ju väldigt fin i ytan och gängorna fortfarande jämfört hur den skulle sett ut med några år på nacken. Är det en omålad komponent så blir de ju ytrost på nolltid.
#1444595
Ju mer jag läser på om detta desto svårare har jag att förstå hur styrväxeln kan vara trasig.
När jag söker på nätet på t.ex. V70 och styrväxel så hittar jag mest artiklar om äldre bilar.. typ 03-05.. och då har dom haft problem med läckande styrväxel.
Min är helt tät.. Jag har tittat på en del bilder osv och jag har riktigt svårt att förstå hur den skulle kunna gå sönder så att det bildas ett stort glapp i den. Någon sa nåt om knutkors men det verkar inte finnas på denna. Var mer kan glappet finnas om inre & yttre styrleder är OK, och även styrväxeln är OK? Tips på felsökning?
Bilen har gått drygt 21.000 mil och i princip bara landsväg & motorväg.

PS. jag försöka kolla i Vida, men antingen fattar jag inte riktigt programmet eller så finns det extremt lite information där. Jag försökte hitta nån form av felsökningsdiagram eller liknande men kunde inte hitta något. Det enda någotlunda vettiga var under parts list där man iallafall kunde få fram en sprängskiss..
#1444646
Vad är du vill göra? Ska du demontera styrväxeln för att grubbla över vad som hänt, vad ska du göra med en sprängskiss över styrväxeln, vad jag vet så finns inte detta i VIDA?
Saker går sönder och kan börja glappa på bilar och behöver inte läcka för det. Om verkstaden kommit fram till att det är styväxeln som glappar så är det väl bara att byta denna eller kontakta annan verkstad för ytterligare felsökning om du inte gör det själv. Om det inte glappar i kulleden på stykolonnen eller på styrlederna så är väl glappet i styrväxeln som behöver bytas.
styrväxel.jpg
styrväxel.jpg (16.99 KiB) Visad 303 gånger
#1444657
dannesk skrev:Vad är du vill göra? Ska du demontera styrväxeln för att grubbla över vad som hänt, vad ska du göra med en sprängskiss över styrväxeln, vad jag vet så finns inte detta i VIDA?
Saker går sönder och kan börja glappa på bilar och behöver inte läcka för det. Om verkstaden kommit fram till att det är styväxeln som glappar så är det väl bara att byta denna eller kontakta annan verkstad för ytterligare felsökning om du inte gör det själv. Om det inte glappar i kulleden på stykolonnen eller på styrlederna så är väl glappet i styrväxeln som behöver bytas.
styrväxel.jpg
Dels handlar det om ett intresse att lära sig, och förstå. Men framförallt vill jag inte bli blåst och försöker därför skaffa mig så mycket kunskap jag kan på egen hand.
Och självklart vill jag ha en förklaring till hur den kunnat gå sönder, om det nu är så att verkstad1 som bytter inre styrled kan ha pajat den i samband med bytet så vill jag ju inte ta bilen dit fler gånger.

Du skriver citat "Om det inte glappar i kulleden på stykolonnen eller på styrlederna så är väl glappet i styrväxeln som behöver bytas.".. - Är det så, eller finns det något mer som kan bli glappt, det är lite det jag undrar.

Jag har tittat närmare på det nu, drog bak gummidamasken, och jag ser nu tydligt att att hela kuggstången rör sig i sidled (fram/bak) när jag växelvis drar/trycker styrleden från / mot chassit. Jag la upp en video här https://vimeo.com/546823723 .
#1444658
Det är ju bara spekulationer vad som kan ha hänt och du måste ju demontera hela styrväxeln och går igenom den innuti för att hitta felet, det är så man lär sig och förstå ev. orsak. Grubbla över att hitta en förklaring till glappet utan att inspektera är ju bara energikrävande och disskutera detta kommer inte ge ett svar, allt kan gå sönder.

I detta fall tvivlar jag på att verkstaden skulle orsakat problemet utan det är säkerligen längre tids slitage på lagringen i styrväxeln eller att man kanske kört in i en trottoarkant tidigare så den fått en smäll som sedan startat slitaget. Annars får du väl gå tillbaka till verkstaden som bytte inre styrleden och ta detta med dom men det var väl kanske styrväxeln som var problemet från början och inte själva leden.

Ska precis ut och byta bakfjädrarna på min andrabil och grubbla över varför ena fjädern gått av känns meningslöst, ibland så går saker sönder och man får byta även om det inte finns en specifik händelse som orsakat felet.
#1444732
dannesk skrev: lör 08 maj 2021, 11:50 Det är ju bara spekulationer vad som kan ha hänt och du måste ju demontera hela styrväxeln och går igenom den innuti för att hitta felet, det är så man lär sig och förstå ev. orsak. Grubbla över att hitta en förklaring till glappet utan att inspektera är ju bara energikrävande och disskutera detta kommer inte ge ett svar, allt kan gå sönder.

I detta fall tvivlar jag på att verkstaden skulle orsakat problemet utan det är säkerligen längre tids slitage på lagringen i styrväxeln eller att man kanske kört in i en trottoarkant tidigare så den fått en smäll som sedan startat slitaget. Annars får du väl gå tillbaka till verkstaden som bytte inre styrleden och ta detta med dom men det var väl kanske styrväxeln som var problemet från början och inte själva leden.

Ska precis ut och byta bakfjädrarna på min andrabil och grubbla över varför ena fjädern gått av känns meningslöst, ibland så går saker sönder och man får byta även om det inte finns en specifik händelse som orsakat felet.
Du missförstod mig nog i ett tidigare inlägg.. När jag skrev sprängskiss så menade jag samma bild som du skickade från Vida, som visar hur styrväxeln sitter ihop med styrleder osv. Jag har alltså inte haft för avsikt att plocka isär hela styrväxeln för att på så sätt härleda vad som gått fel! :) Så gott om tid har jag inte :)

Anledningen att jag skrev vidare i tråden var att jag hade ett litet hopp om att någon skulle säga typ, "aha det felet hade jag också. Det är bara ett lager i styrväxeln som du kommer åt att byta ut att behöva plocka ur styrväxeln".
Det var även därför jag postade länk till videon.
Sen tycker jag att en brusten fjäder inte riktigt går att jämföra med detta, såvida din andrabil inte är ett halvår gammal och har gått 20 mil.. Då hade du ju också gärna velat gå till botten med hur fasiken det kunde ske..
#1444739
S6024t skrev:Finns det något mothåll på kuggstången? Inte bra att vrida loss innre styrleden på kuggstången utan att hålla emot...
inga problem... den drar du lätt bort med en polygrip...
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]