Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1441133
Hej!
Jag behöver byta batteriet på min volvo v70 och har kollat Volvos instruktion (den finns här: https://www.volvocars.com/se/support/ma ... eri---byte ).

Där står det under monteringsdelen, steg 4:
4. Anslut avluftningsslangen.
Kontrollera att den är korrekt ansluten till både batteriet och utloppet i karossen.
Och då tänker man - hur ska jag kontrollera att den är korrekt ansluten till utloppet när jag inte vet var eller vad utloppet är? :-)

När jag hade plockat ut batteriet låg avluftningsslangen helt lös. Ingen aning hur den satt tidigare.

Hur gör man? Tips?

MVH!
Se bild:
batteri 3 slangen.jpg
batteri 3 slangen.jpg (85.29 KiB) Visad 1823 gånger
#1548817
Väcker liv i tråden. Bytte batteri på min xc70 igår.
Hålet i batteriet på minussidan är för litet för slangen.
Hålet på plussidan är större men dit når inte slangen. Eller kan man dra i slangen så att den når till plussidan?
Mvh Axel
Edit: köpte ett agm från Biltema. Artikel nr 80700.
#1548954
Jag delar utmaningen med min V70 late 2016 och samma batteri (Biltemas 80-700). På minuspolens sida verkar det vara en vit ”ihålig” plugg instoppad i avluftningshålet. Min plan är att försöka avlägsna den på något sätt, tex med hjälp av att gänga in en skruv lite försiktigt och sedan dra med tång.

Jag avvaktar dock tills i morgon så att jag kan ringa Biltemas kundtjänst och stämma av min plan först.
#1548965
Ja, det ser ut att finnas avluftningshål på båda sidorna men hålet på minuspolens sida ser ut att vara ”igenpluggad”. Kollade med en vän som installerade ett AGM-batteri från biltema för typ 3 år sedan på sin v60 2014 och han sa att det bara var att koppla in slangen rakt av. Så något har ju uppenbarligen ändrats på batteriet senaste åren.
#1548995
Jag har ett 80-900 i min bil och jag flyttade den vita pluggen till plussidan. Går att pilla ut den med ett spetsigt krokverktyg.
Bilagor
IMG_6164.jpeg
IMG_6164.jpeg (30.21 KiB) Visad 938 gånger
#1550326
Bytte batteri för en vecka sedan. Flyttade den vita pluggen till avluftningshålet vid pluspolen och stoppade in slangen i hålet vid minuspolen. Gjorde det trots att det inte verkar behövas. Ringde Biltemas kundtjänst, en säljare på biltemavaruhus samt servicetekniker på min volvoverkstad och samtliga menar att avluftningsslangar inte längre är aktuella på (AGM?)-bilbatterier. Säljaren Verkade säker på sin sak och kundtjänsten refererade till information från tillverkaren.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]