Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1441131
Hej!
Batteriet på min V70 är helt dött och jag får byta. Ska köpa ett nytt.

Plockade ur batteriet som satt i och upptäckte då att skruvarna undertill - de som fäster batterihållaren/facket - har rostat, två rätt rejält. En skruv har rostat så mycket att huvudet har tappat formen en del - vet inte om jag kommer kunna få loss den, ska prova.

Känner någon till om det är lätt att ta bort och byta dessa skruvar?

Mecka med bilar är inget jag kan, så min nivå är ganska låg. Byta batteri och däck kan jag fixa... typ...

Bilder som visar:
batteri 1.jpg
batteri 1.jpg (66.13 KiB) Visad 558 gånger
batteri 2 skruvar.jpg
batteri 2 skruvar.jpg (129.53 KiB) Visad 558 gånger
batteri rostad skruv.jpg
batteri rostad skruv.jpg (18.23 KiB) Visad 558 gånger
Bilagor
batteri 1.jpg
batteri 1.jpg (66.13 KiB) Visad 558 gånger
#1441161
Inget konstigt att skruvarna blir rostiga i det utrymmet under batteriet, det blir fukt där och det rostar då de inte är galvade dessutom så ligger dränslangen från batteriet i bottnen av din låda och inte ut genom gummigenomföringen i innerskärmen på högra sidan. I min XC60 my17 så var det också rostiga skruvar men jag torkade ur lådan, smörjde på dom och sedan på med rostskyddsolja, fanns ingen anledning att byta iom att jag inte skulle lyfta upp lådan och det är ju bara den synliga skruvskallen som blir angripen.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]