- tis 13 apr 2021, 05:15
#1440833
Börjar få smått panik nu...
Jag äger en Volvo V70 D3 -16 (sista årsmodellen). 14500 mil.
Förra året hade jag diverse problem med avgasreningen. Motorlampan tändes. Jag hade bilen inlämnad ett par gånger (mekonomen) och det byttes diverse givare bla. Jag märker även att det går åt endel glykol, samt att jag får fylla på 0,5liter olja var 150:e mil .När det händer att motorlampan tänds för tredje gången börjar jag googla runt lite och inser att det ligger en åtekallning på min bil angående EGR-ventilen. Jag åker med bilen till Helmia och där konstateras att ventilen behöver bytas. Dock är det inget som omfattas av återkallningen, lite oklart varför. Egr-ventilen byts (November -20). Allt verkar frid och fröjd, ingen glykol verkar försvinna och heller ingen olja än så länge. problemet är löst känns det som. Men så i helgen tänds motorlampan igen. Det är frugan som noterar detta då jag är bortrest över helgen. Och igår larmar bilen för låg kylvätskenivå. Jag konstaterar att kylvätskenivån är låg och får fylla på. Jag har nu googlat om problemet igen och får rysningar... Läser bla om EGR-kylarbyte och motorbyte. Nån som har erfarenheter om liknande problem och vill dela med sig?
Jag äger en Volvo V70 D3 -16 (sista årsmodellen). 14500 mil.
Förra året hade jag diverse problem med avgasreningen. Motorlampan tändes. Jag hade bilen inlämnad ett par gånger (mekonomen) och det byttes diverse givare bla. Jag märker även att det går åt endel glykol, samt att jag får fylla på 0,5liter olja var 150:e mil .När det händer att motorlampan tänds för tredje gången börjar jag googla runt lite och inser att det ligger en åtekallning på min bil angående EGR-ventilen. Jag åker med bilen till Helmia och där konstateras att ventilen behöver bytas. Dock är det inget som omfattas av återkallningen, lite oklart varför. Egr-ventilen byts (November -20). Allt verkar frid och fröjd, ingen glykol verkar försvinna och heller ingen olja än så länge. problemet är löst känns det som. Men så i helgen tänds motorlampan igen. Det är frugan som noterar detta då jag är bortrest över helgen. Och igår larmar bilen för låg kylvätskenivå. Jag konstaterar att kylvätskenivån är låg och får fylla på. Jag har nu googlat om problemet igen och får rysningar... Läser bla om EGR-kylarbyte och motorbyte. Nån som har erfarenheter om liknande problem och vill dela med sig?