Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pt82
#1440833
Börjar få smått panik nu...
Jag äger en Volvo V70 D3 -16 (sista årsmodellen). 14500 mil.
Förra året hade jag diverse problem med avgasreningen. Motorlampan tändes. Jag hade bilen inlämnad ett par gånger (mekonomen) och det byttes diverse givare bla. Jag märker även att det går åt endel glykol, samt att jag får fylla på 0,5liter olja var 150:e mil .När det händer att motorlampan tänds för tredje gången börjar jag googla runt lite och inser att det ligger en åtekallning på min bil angående EGR-ventilen. Jag åker med bilen till Helmia och där konstateras att ventilen behöver bytas. Dock är det inget som omfattas av återkallningen, lite oklart varför. Egr-ventilen byts (November -20). Allt verkar frid och fröjd, ingen glykol verkar försvinna och heller ingen olja än så länge. problemet är löst känns det som. Men så i helgen tänds motorlampan igen. Det är frugan som noterar detta då jag är bortrest över helgen. Och igår larmar bilen för låg kylvätskenivå. Jag konstaterar att kylvätskenivån är låg och får fylla på. Jag har nu googlat om problemet igen och får rysningar... Läser bla om EGR-kylarbyte och motorbyte. Nån som har erfarenheter om liknande problem och vill dela med sig?
av monza
#1440884
Kan du ha luft i kylsystemet? Det är ett litet elände att lufta en VEA om inte ombyggnaden av luftningen är gjort.
av Haggee
#1440888
Min V70 D4 2016 10000 mil, började dra mer o mer glykol, tillslut tändes motorlampan. lämnades in på Rejmes o de konstaterade att det var egr-kylaren som hade gett sig, som ut var så hade ingen glykol läckt in i motorn. Egr- Kylaren byttes på garanti som Volvo stog för men inte ventilen. pratade med pst han tog frågan vidare till nån högre höna o de kom med förslaget att jag betalar 4000kr för egr ventilen, kylaren o tmap sensorn stog Rejmes för. Vilket jag självklart tog. Så dumt att byta ena delen men inte den andra. Sålde bilen en månad senare.
av Pt82
#1440897
Ok, låter lite som samma fel som jag har! Man kan tycka att de borde sagt något om kylaren när de felsökte bilen vid egr-ventilsbytet, jag meddelade då att bilen drog glykol. Teknikern sa att det nog var egr-ventilen, men när jag läst på lite verkar ju egr-kylaren mer trolig!
Jag bönar och ber för att det inte är någon spricka motorn som gör att det läcker, då bilen gått över 14000mil gäller inga garantier och ett motorbyte får jag stå för själv antar jag, om Volvo inte tar det på goodwill! Man ska f-n inte behöva byta motor på en 5-6 år gammal bil...
av Pt82
#1440898
Nja, tror nog inte på luft då jag behövt fylla på vid fler tillfällen tidigare, men det hade nog varit att föredra! :-(
av monza
#1440900
Ok. Nä, jag förstår din skepsis men jag fick lämna in min D3 flera ggr efter EGR-uppdatering pga låg glykolnivå. Och till slut fick man till det.
av monza
#1440924
Jag mindes fel, inser jag nu. I samband med motorbytet så hade man klatter med luft i kylsystemet vilket gav upprepade varningar om låg kylvätskenivå. I samband med EGR-bytet dagar senare så vaccumsög/fyllde man kylsystemet o då ordnade det sig. Sen har man gjort nån uppdatering just för luft i kylsystemet.
av Pt82
#1443043
För info, det var Egr-kylaren som läckte och Volvo tar hela kostnaden!
Jag antar att det är det som varit orsaken till allt strul jag haft...
av VolvoJull3
#1443045
Skönt för dig, jag köpte en V70 D4 2016 i augusti förra året, men under provkörningen så kom meddelandet upp om låg kylvätskenivå, påpekade problemet och kom överrens om att det skulle åtgärda problemet om det blev affär, vilket det blev. Det var innan man hade läst alla skräckhistorier om tidiga vea motorer.
Jag backade ur affären efter att felet hade upptäckts då flera ventiler var kassa och förmodligen spricka i blocket mellan cylindrarna.
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]