Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440789
Hej!
Har en manuell V70 d3 2014 där växelindikatorn i mätarhuset visar fel växel. Felet uppstår bara på 5ans växel där den indikerar en 6a istället. Allandra växel indikerar den rätt växel.
Har någon annan varit med om något liknande?

Ska tillägga att bilen är optimerad och att jag upptäckte felet direkt efter det. Har frågat trimfirman om det skulle kunna vara så att man råkat ändra någon parameter av misstag som får mätaren att indikera fel, men dom sa att så inte är fallet. Dom trodde mer på att jag förmodligen missat felet tidigare eller ett olyckligt sammanträffande.


Vida ger dessa lagrade felkoder.
CEM-U030100 Mjukvara inkompatibel med ECM/PCM
ECM-U032700 Mjukvara inkompatibel med fordonsäkerhetsstyrenhet
DDM-B11D187 LIN Busskrets #1 - Buss / meddelandefel - Meddelande saknas

Finns det någon givare som kan ha fått spunk? Vart kan jag börja felsöka?
#1440920
Vald växel för manuella lådor brukar indikeras genom att man jämför varvtalet på vevaxeln och växellådans utgående axel. Styrsystemet dividerar den ena med den andra, kommer fram till utväxlingen och tittar sedan i en tabell för att få fram vilken växel som ger den utväxlingen.
#1440923
Vad förvånande att trimfirman inte anser att de gjort något fel...

Det finns som sagt ingen indikator i växellådan som anger vilken växel som ligger i, utan det rör sig om en uträkning mellan motorvarv och hastighet. Det är därför informationen om vilken växel som ligger i kommer upp först efter du släppt upp kopplingen. I teorin kan det vara något fel med hastighetsgivaren som ger detta. I praktiken är det rätt osannolikt. För mig låter det som ett mjukvarurelaterat problem.

Prova om möjligt att läsa tillbaks standardprogramvaran. Om allt fungerar då så vet du var felet finns.

Jag hade alvarligt övervägt att leva med felet om du är nöjd med optimeringen i övrigt. Annars får vi hoppas att någon annan kan komma med bättre råd. Jag kan bara säga att detta inte låter som en felsökning jag själv skulle vilja hålla på med.
#1441069
Tack för svar, jag misstänkte nämligen att det fungerar så som ni beskriver, att den räknar ut växel med varvtal och hastighet.
Har ingen möjlighet att ladda in original mjukvara då boxen skickades iväg för programmering hos firman.

Men ni ska ah tack som bekräftade mina teorier om hur indikatorn fungerar så kan jag gå hårde på firman.

Uppdaterar här när jag hör något mer från dem.
#1444942
Tänkte att jag måste uppdatera här nu när problemet löst sig. Jag tog kontakt med firman igen som bad mig skicka in boxen så skulle dom kolla på den, fick tillbaka boxen och monterade den igen och nu fungerar växelindikatorn som den ska :)
Exakt vad som var galet i boxen har jag inte fått reda på men det är lite skitsamma när den fungerar nu :)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]