Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440724
Har en volvo xc70 -08 diesel som har börjat dö efter att man kört en stund och sedan saktar in/stannar. Har felsökt utan att hitta några felkoder och bytt batteri utan resultat. Hittade den här grejen (se bild, den som är inringad) som lossnat. Satt tillbaka den och idag har bilen gått utan stopp. Vad är delen till för? Och kan det vara så enkelt som att den är boven?
Bilagor
20210412_134814.jpg
20210412_134814.jpg (706.38 KiB) Visad 1568 gånger
20210412_134747.jpg
20210412_134747.jpg (425.45 KiB) Visad 1568 gånger
#1440727
Ja, det är en klassiker att den släpper. Har för mig att det är till virvelspjället eller något sådant.

Ska tydligen finnas ett rep.kit för det, men jag tror det var Cox här på forumet som har en egen "specialare" som ska funka likvärdigt/bättre.
av Cox
#1440786
Stämmer bra det, postar igen.
Cox-bushwack
Innehåll
1 st superlim
1 st 8mm plastplug
Pexslipmaskin eller motsvarande
Lite T-röd
Tidsåtgång ca 10 min
Beskrivning av arbetet.
Lossa plastarmen, slipa av lite på den delen som sitter på kulan vid motorn.
Skär av en bit av plastpluggen, den skall sedan limmas fast på axeln för att låsa plastarmen, så den inte hoppar av.
Glöm inte att rengöra armen samt axel med T-röd innan fastlimning av plastpluggen.

Funkar garanterat gjorde detta på min bil vid 12000 mil, satt ff fast när jag sålde den vid 30000 mil

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1440843
Fast dör bilen utan ett fungerande virvelsjäll? Hade för mig att den kunde gå sämre men inte dö.

Tror också det beror på i vilket läge virvelsjället hamnar när armen lossnar/går av. Hade en -08 2.4d som jag körde ca 10k mil utan detta och den gick hur bra som helst.
#1440913
berrabus skrev: tis 13 apr 2021, 07:52 Hade en -08 2.4d som jag körde ca 10k mil utan detta och den gick hur bra som helst.
Bra och bra. Det beror på vilket av lägena spjället fastnar i. I ena löget är det bra vrid på låga varv och låg förbrukning, i andra läget är det bra effekt på höga vartal. Bara o välja :-)
#1440950
VolvoB20 skrev:Bra och bra. Det beror på vilket av lägena spjället fastnar i. I ena löget är det bra vrid på låga varv och låg förbrukning, i andra läget är det bra effekt på höga vartal. Bara o välja :-)
Jämför då med en annan -08 och även den med en 2.4d som vi hade samtidigt där virvelspjället fungerade som det skulle.
#1441027
berrabus skrev: tis 13 apr 2021, 20:13
VolvoB20 skrev:Bra och bra. Det beror på vilket av lägena spjället fastnar i. I ena löget är det bra vrid på låga varv och låg förbrukning, i andra läget är det bra effekt på höga vartal. Bara o välja :-)
Jämför då med en annan -08 och även den med en 2.4d som vi hade samtidigt där virvelspjället fungerade som det skulle.
Det är ju väldigt svårt att känna. Tex. Jag laddade Polestar och fick 15 Hk till och 50 Nm till och det är ju oerhört svårt att märka när man kör. Man behöver mäta för att vara säker på skillnaden.
#1441036
Ja, skillnaden på 215 hk/440 Nm (standard D5) och 230 hk/470 Nm (D5 med Polestar) märker jag främst vid husvgnsdragning i uppförsbackar. Där hanterar Polestar gaspådrag och nedväxling betydligt bättre själv än vad standard gör.
Däremot är skillnaden på 181 hk/400 Nm (standard D4) och 230 hk/470 Nm påtaglig. Höll på att kosta damen fortkörningsböter, när hon körde min D5 och den skenade iväg en bra bit över 50-begränsningen innan hon fattade det och släppte av. Strax efter fick hon syn på Tusse batong, som stod och mätte...
#1441058
apersson850 skrev: ons 14 apr 2021, 10:58 Ja, skillnaden på 215 hk/440 Nm (standard D5) och 230 hk/470 Nm (D5 med Polestar) märker jag främst vid husvgnsdragning i uppförsbackar. Där hanterar Polestar gaspådrag och nedväxling betydligt bättre själv än vad standard gör.
Jag har manuell så då märks det inte på nedväxlingarna, växlar gör man ju själv och några Nm till är knappt märkbart. Skillnaderna märks mer på automatare på att de växlar olika än på att det är några hk till under huven.

Det finns ju t-o-m nyare modeller där Polestar i princip bara ändrar automatlådan och motorn är orörd och bilen upplevs snabbar och bättre trots att motorn varken ger mera hk eller vrid.
#1441077
VolvoB20 skrev:
berrabus skrev: tis 13 apr 2021, 20:13
VolvoB20 skrev:Bra och bra. Det beror på vilket av lägena spjället fastnar i. I ena löget är det bra vrid på låga varv och låg förbrukning, i andra läget är det bra effekt på höga vartal. Bara o välja :-)
Jämför då med en annan -08 och även den med en 2.4d som vi hade samtidigt där virvelspjället fungerade som det skulle.
Det är ju väldigt svårt att känna. Tex. Jag laddade Polestar och fick 15 Hk till och 50 Nm till och det är ju oerhört svårt att märka när man kör. Man behöver mäta för att vara säker på skillnaden.
Ja så kan det vara men om det inte är mer skillnad med vs utan virvelspjäll än att man inte själv märker det utan måste upp på bromsbänk, då kanske virvelspjället inte är problemet i TS fall.

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]