Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440455
Jag söker dels tips på vad som kan vara fel och även råd kring hur jag ska hantera verkstaden.

Bakgrunden är att min V70 D5 AWD årsmodell 2011 plötsligt inte startade en morgon. Startmotorn gick fint, men motorn gav inte ifrån sig minsta tecken på att vilja starta. Jag testade med den andra nyckeln, men samma resultat. Lät batteriet stå på laddning något dygn för att kunna utesluta det och efter det startade bilen. Efter ett par dagar hände dock samma sak och den här gången hjälpte det inte att ladda batteriet. Försökte varje morgon i 4-5 dagar, innan jag bokade en bärgare som tog bilen till Bilia.

Bilia återkom med beskedet att en styrbox behövde bytas. De hade mätt att det fanns ström fram till styrboxen, men ingen ström ut från den. Det lät väldigt rimligt så långt. De informerade också om att bränslepumpen kunde ha kommit till skada till följd av felet på styrboxen. Bilia fick byta styrboxen till en kostnad på 11 800 kr för bytet + felsökning. Bilia meddelade att jag kunde hämta bilen, att bränslepumpen gav bra bränsletryck och inte behövde bytas samt att bilen kunden hämta. Sura pengar, men skönt att felet var löst.

MEN när jag hade betalat och skulle starta bilen på Bilias parkering för att åka hem startade den inte. Exakt samma symptom, startmotorn gick när jag försökte starta men motorn gick inte igång. Klockan var någon minut efter stängningsdags men jag hann springa tillbaka, banka på dörren och fick tag i en person. Fick nu låna en bil av Bilia som jag kunde åka hem med. Dagen efter ringde Bilia och sa att de konstaterat att den nya styrboxen måste vara trasig eftersom de även nu fick ström fram till den men inte ut från den. Det skulle ta ett par dagar att få en ny och byta den. Vi kom också överens om att de skulle ha kvar bilen ett par dagar för att testa att den startade varje morgon. Under tiden stod Bilia för en hyrbil från Hertz, som täcktes av garantin på den felaktiga reparationen.

Så efter ett par då bilen startat några gånger på Bilias parkering fick jag hämta den. Bilen startade fint och gick perfekt. Det ca en vecka utan problem, men så en dag hände exakt samma sak igen. Startade inte. Eftersom det var kväll kunde jag inte ringa Bilia och jag ville helst inte boka bärgning utan att få bekräftat att Bilia stod för kostnaden. Morgonen efter gjorde jag ett sista försöka att starta bilen, innan samtalet till bärgaren. Nu startade den. Körde bilen till Bilia och beskrev vad som hänt. Verkstadschefen sa att de bjuder på en ny felsökning (jag tycker inte det är bjuder riktigt, utan det är ju en reklamationen av den felsökning och reparation jag redan betalat, men aja). Den här gången fick jag ingen lånebil eller hyrbil.

Min slutsats så långt är att bilen uppvisat exakt samma symptom hela tiden, helt oberoende av om den ursprungliga styrboxen eller någon av de två nya styrboxarna suttit i den. Dvs. att den slumpmässigt startat eller inte startar.
Det låter för mig väldigt osannolikt att det var fel på min styrbox, sedan fel på den nya styrboxen och nu samma fel på den tredje styrboxen. Ännu mer osannolikt att den tredje styrboxen nu fungerar, att det finns ett annat fel som ger samma symptom, men att den ursprungliga plus den första nya styrboxen var trasiga.

Kan jag på något sätt hjälpa Bilia genom att tipsa om något de bör kolla?
Om det nu är ett annat fel, bör jag väl inte behöva betala för byte av en styrbox som eventuellt var fullt fungerande?
Kan det finns ett fel som orsakar att styrboxen går sönder? För då känns det hela lite mer rimligt.
Har jag rätt till hyrbil som de står för eftersom reparationen är felaktig? Eller ska man se det här som ett "nytt" fel?
#1441703
Stort tack för tipsen ovan. Drygt en vecka till har gått och verkstaden kämpar på, men har inte lyckats lösa det. De säger att de kollat kabelstammen under batterilådan och att den är ok.

Jag får tipsa dem om bränsletrycksregulatorn imorgon. De menar att de mätt bränsletrycket och att det är bra värden. De gången bilen startar alltså.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]