- tor 08 apr 2021, 17:33
#1440189
Hingo skrev:ER skrev: ↑ons 07 apr 2021, 18:33
255/45-19 sitter som en smäck på erakir, lika mycket gummi på höjden som 235/50-19 men betydligt bättre skydd för fälg och det rätta stuket för en XC med lite "bulliga" däcksidor för ännu bättre komfort än dom raka och stumma däcksidorna som 235:or ger utan att förlora köregenskaper. Inte heller stretch/tyskstuk som 235:or erbjuder där fälg är bredare än däcket och fälgkant farligt exponerad för trottoarkant.
Spacer behövs inte mer än för hjullagersvarvare som vill snedbelasta dessa och slita ut dom i onödan då 255:or fyller ut på ett helt annat vis än smala 235:or, blir precis rätt stance ändå till skillnad mot smalare 16":are som behöver ut iaf. 20-25mm per sida för att se vettigt ut.
Gav som bonus mindre för 255/45-19 än 235/45-19 av samma fabrikat och modell vilket inte var så mycket mer än 235/50-19 så det sved i kontot.
Det är lite i dem där tankarna jag går faktiskt, jag vill åka mjukt och fint som prio. Men även ha fina fälgar :)
Så att det ska fungera utan större problem att?
Absolut, hittills inga bekymmer med detta upplägg.
Kan hålla med om att Nokian Hakka Black2 är trevligare än bakelitpuckarna man fick med på köpet av fälgen(Pirelli Scorpion Azimetrico Zero). Är inne på andra omgången nu efter att testat 235/45 och nu kör 255/45-19 av denna modell ihop med originalet av erakir aka "buttplug edition".
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..