Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterTh
#1439592
Hej, jag är lite nyfiken på hur era kylfläktar beter sig. Jag böt automatolja på min häromdagen och när jag varmkörde oljan på lyften kunde jag höra att kylfläkten gick på lågt varv hela tiden och ökade varvtalet någon sekund för att sedan sänka det igen, öka igen, sänka igen osv. När motorn blev varm startade fläkten som vanligt. Det känns inte riktigt rätt så jag undrar hur era beter sig? Borde den inte vara avslagen helt och slås på när termostaten ger signal? Har inte kollat live-data när detta skedde men det är väl nästa steg.
//Peter
Användarvisningsbild
av apersson850
#1439731
Kylfläkten har inte en termostat, utan en temperatur- och en tryckgivare. Hastigheten regleras efter behov, alltså baserat på temperaturen i kylsystemet och trycket i luftkonditioneringen.
av PeterTh
#1439826
Aha, ok tack för svar. Vet du vad det kan bero på att min beter sig som den gör? Varvar upp någon sekund och går tillbaka till grundhastigheten, varvar upp någon sekund och går tillbaka osv.

//Peter

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]