Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ErikT
#1439408
Hej.
Jag hade felkod P200900 på min V70 D4 automat my16, när jag träffade min personliga servicetekniker så frågade jag om den felkoden och två till, den andra var fel värden på temperatur- och tryckmätning i insugsrör. Den tredje är checksummefel i mjukvaran ECM.
Han svarade att det berodde på att jag hade Polestar optimering.
Jag funderade på det och scannade av bilen med Vida, senare så tog jag bort värme och trycksensorn från insugsröret och det var en del sot avlagringar på den.
Jag gjorde rent den och körde en mil, bilen gick som den ska.
Senare scannade jag av bilen igen med Vida, och då hade den felkoden försvunnit.
Nu återstod det att undersöka P200900, och det kunde vara alla möjliga felorsaker enligt Vida.
Jag började med att koppla loss kontakten till virveldämparmotorn och försökte lyfta bort kabelrännan, det gick inte bra.
Jag anslöt allt igen och provade att ta bort kontakten på nytt och återansluta den.
Den här gången gick den inte hela vägen in, så jag tryckte till lite extra hårt och då gick den in och låste.
Jag provade att köra motorn med Vida och det fungerade bra.
Jag scannade av bilen igen med Vida, och fel P200900 är borta.
Nu är det bara checksummefel kvar, men det ska det vara då den är Polestar optimerad.
Jag har svårt att förstå min personliga serviceteknikers svar, han hade rätt på en av felkoderna och fel på två av felkoderna. :-/
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1439415
Polestar bör inte ge några checksummefel, däremot gör tredjepartsmjukvara det.
Användarvisningsbild
av ErikT
#1439495
Jag har hittat felet. Det är Volvo Cars som har skapat felkoden när de gör en mjukvaruppdatering (Total Upgrade,
Service 2.0, PDS), det kom ut på ett servicemeddelande (ref. no. TJ 34676.2.0) 2020-02-24. Så det är nog många fordon som har den felkoden nu.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1439509
Ja, det verkar faktiskt som att den kan ge en felkod, lite udda sådär. Men bra hittat :-D
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1439729
Antingen har han fått infon av sin PST, eller följt guiden på swedespeed om hur man lägger till saknade VIN (vilket egentligen bara gör att den hämtar datan automatiskt istället för att behöva mata in manuellt).
Användarvisningsbild
av ErikT
#1440045
Volcar jag har följt Swedspeed och modifierat Vida. Jag har ställt frågan till min PST ang. felkoden CEM-U030141, nu får jag svaret att det blev så efter att man monterat en extra kylslang från kylaren till expansionskärlet? Och om man laddar om hela CEM så kvarstår felkoden? Tidigare svarade min PST att det berodde på Polestar optimeringen! Det här känns konstigt, vad är det som är sant? Finns det någon annan här som kan tala om hur det är, enligt sin erfarenhet? :-/

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]