Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439380
Hej alla kunniga!

Köpte mig en XC70-08 på nästan 23 000 mil, fullservad på Bilia och kamrem bytt vid 16 000 mil.

Tanken är att ta hand om bilen så att den håller för evigt.

Har läst runt på forumet och förstått att det aldrig är fel att byta alla filter på bilen, byta/skölja oljan för automatlådan. Men det finns säkert någon smart lista med vad man borde göra och i vilken ordning.

Vad borde jag ägna mig åt för saker?

Tacksam för all hjälp!
#1439572
Jag gjorde liknande resa, bytte alla filter och oljor när min gått 22000 mil (V70). Jag har dock ej AWD men varit med en vän som bytte oljan i denna samt differentialen.
Växellådsoljan bytte jag i två omgångar då jag inte ville spola den. Bara att lossa båda skruvar under lådan så kommer 4 liter ut vid varje tillfälle.
#1439805
Jag såg inte att du skrivit vilken motor det är men gissar på 5 Cyl diesel. Du ska kontrollera lagret på AC-kompressorn och troligtvis behöver du byta lagret. Det är inget stort jobb. Ålder och miltal för din bil är inte ovanligt med motorhaveri som följd av skuret lager på AC-kompressorn. Sök på forumet och du kommer att hitta information om detta.

Annars är det att kontrollera oljenivå (eller helst byta) i vinkelväxeln som sitter på växellådan, Haldex-kopplingen, samt diffen. Vänta inte med att göra detta. Stor risk att detta inte blivit kollat och att oljenivåerna är låga.
#1439848
Stort tack alla för goda råd!

Målet är att ha gjort allt här i tråden innan midsommar.

Jag har bytt luft och kupefilter samt köpt servoolja och kylarvätska på bilia idag.

Helvete vilken tradig kundupplevelse det var, inte bara bemötte dom en som att man störde dem mitt i en begravning. De vägrade dessutom hjälpa till med fullständig servicehistorik. ”Vi har den men kan inte lämna ut den sorry”

Någon som har tips på hur jag kan ta koll på bilens servicehistorik i detalj? Dvs vad som är bytt när osv?

Serviceboken är fullstämplad men inga dokumentationer av vad som är gjort.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]