Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1439442
Axie skrev:Då slår slår jag på en skvätt.
Volvos rekommendation är 3000mil för min modell. Har fungerat i snart 27000 mil, dock har det slagit mig att man kanske skulle byta oftare...
Skicka in gamla oljan på analys efter 3000mil. Volvo skiter högaktningsfullt hur din motor mår efter 10år/20.000mil deras garantier har gått ut för längesen. :bored:
Användarvisningsbild
av akcolde
#1471225
frippe64 skrev: sön 04 apr 2021, 03:41
akcolde skrev: lör 03 apr 2021, 11:34 Under färd larmar bilen för "Låg oljenivå" går ut panik och fyller 1 liter. Troligen falsklarm för nu är det överfullt.
Är det vanligt fel?
Kan bilen känna av det alls när motorn är igång?
Vanligt fel? Att den varnar för låg oljenivå är inget fel. Felet är att du inte har koll på oljenivån.
Hej, oljenivån är helt ok, nån mm under max. Frågan var om oljenivåmätarfel är vanligt. Ingen varning för trycket, den lilla kannan.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1471230
Jag har någon gång fått larm om låg oljenivå. Men då var det så också. Jag hade en läcka som det tog en stund innan jag blev varse. För övrigt har jag inte fått några falsklarm.
av KalleJ
#1471252
@akcolde,
Det händer väl, men är inte vanligt typfel. Har man övertryck i vevhuset eller läckande topplockspackning kan det påverka sensorn/oljenivån i tråget också.
Sensorn är inte jättedyr och du funderar på om den är trasig. Är rattvinkelsensorn trasig så kan den nog ge fler falsklarm om bilen inte känner av att den svänger t.ex. Så läs ut felkoder först.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka […]

Byta egr

Hej, Hur gick det med din egr ventilen? Fick du o[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]