Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439185
Som rubriken lyder kan jag ställa upp mitt xenonljus manuellt på min volvo V70 2009?
Det är trasigt automatregleringen?
Har efterkontroll snart trodde man bara kunde ställa det manuellt men hittar fan ingen justerskruv när jag kollade.
Har googlat runt men hittar inget om nån justerskruv på min modell.
Är det bara att lämna in på felkodsläsning och beställa hem ny givare (finns väll två som jag förstått, en fram en bak förutsatt det inte är kortslutning?)
Eller kan jag ställa manuellt för tillfället och vars fan hittar jag den skruven isåfall?
Tacksam för svar
#1439218
Automatregleringen på Xenonljusen måste ju funka på besiktningen så justering löser inget problem. Läs ut koderna och kolla vad felet är, ofta är det den bakre givaren.
#1439255
Dom jobbar i kombination, nivågivarna sätter ett nollvärde och justerar, medan justeringen sätter en offset mot det.

Men ja, automatiska regleringen ska funka för att inte blända allt och alla.
#1439287
Robinaandersson skrev:Måste ställa ner den lyset på ena sidan endast en bit tycker inte det är mycket kan jag göra det eller måste jag åtgärda felet på automatregleringen?
Säker på det finns att reglera själv?
Som sagt så måste du fixa automatregleringen om den ska gå igenom besiktningen och då kommer lampan antagligen lysa med rätt höjd igen.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... areglering
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
#1439289
dannesk skrev: lör 03 apr 2021, 16:22 Jag har inget problem med Trodo när jag kollar på min XC60, väljer alltid Premium som märkeskvalitet.
Robinaandersson skrev:Måste ställa ner den lyset på ena sidan endast en bit tycker inte det är mycket kan jag göra det eller måste jag åtgärda felet på automatregleringen?
Säker på det finns att reglera själv?
Som sagt så måste du fixa automatregleringen om den ska gå igenom besiktningen och då kommer lampan antagligen lysa med rätt höjd igen.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... areglering
Får se om det går genom med att bara ställa ner manuellt, då jag nog ändå inte hinner läsa felkod å få hem ny vad det nu är.
Däremot är jag osäker jag kan ställa manuellt jag prövade igår kväll att skruva på skruven på bilden ovan men hände ingenting därav detta inlägg.
Jag återkommer med uppdatering när jag har en.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]