Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439324
Jag har använt skruvarna när jag tillfälligt körde med en annan insats. De fungerar. Men inte om automatjusteringen har gått till bottenläget, dit det vill gå om det är fel på en lägesgivare. Då är ljuset för långt ner att börja på.
#1439448
apersson850 skrev: lör 03 apr 2021, 20:52 Jag har använt skruvarna när jag tillfälligt körde med en annan insats. De fungerar. Men inte om automatjusteringen har gått till bottenläget, dit det vill gå om det är fel på en lägesgivare. Då är ljuset för långt ner att börja på.
Har testat skruva ner det funkade men om det är exakt rätt de vettefan man skulle haft nån bra mall hur det ska lysa vilken höjd och bredd osv.

Min har ej gått i bottenläge, ena lyktan lyste för högt så nu ställde jag ner den till ungefär samma som den andra.
Håller tummarna jag kommer undan med det men måst ju fixas hur som så vi får se hur det går.
#1441477
dannesk skrev: fre 16 apr 2021, 16:15 Du hade "tur" för dom kollade inte riktigt, det har ju redan påtalats att regleringen måste fungera vilket jag personligen skulle fixat direkt. https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... areglering
Jo absolut får nog försöka hitta nån som kan läsa felkoder eller om jag kan låna, är väll vanligt att det är en givare vid bakaxeln som är trasig men kanske dumt att chansa de är felet?😅
#1441558
Rubriken indikerar att ljuset behöver ställas upp, men i själva verket var det en strålkastare som behövde justeras neråt.

Automatiska höjdjusteringen reglerar båda strålkastarna, och om den är ur funktion står väl lyktorna i lägsta nivå? Dessutom ges väl en indikation på instrumentpanelen, "Strålkastarfel Serv. erfordas"?

Bilen är dessutom godkänd i besiktningen.


Varför tror ni ändå att höjdjusteringen felar här?

Det enklaste är väl att TS själv tittar efter om justering görs vid start...
#1441587
frippe64 skrev:Rubriken indikerar att ljuset behöver ställas upp, men i själva verket var det en strålkastare som behövde justeras neråt.

Automatiska höjdjusteringen reglerar båda strålkastarna, och om den är ur funktion står väl lyktorna i lägsta nivå? Dessutom ges väl en indikation på instrumentpanelen, "Strålkastarfel Serv. erfordas"?

Bilen är dessutom godkänd i besiktningen.


Varför tror ni ändå att höjdjusteringen felar här?

Det enklaste är väl att TS själv tittar efter om justering görs vid start...
För att TS säger att lampan måste justeras upp och tror att regleringen felar.

Som du säger så är det ju bara att se om de funkar vid start men jag förutsatte att detta redan har kollats. Vet en bekan som hade problem med givaren vid bakhjulet men inget kod sattes i instrumentpanelen.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen