- fre 02 apr 2021, 14:19
#1439070
Hej.
Har en V70 av 15 årsmodell diesel med VEAmotorn.
Fick problem förra veckan att den varnade för låg nivå på kylvätskenivå. Värmen försvann också i kupen.
Fyllde på med vätska, men fick snart upp varningen igen.
Ringde en bilmekaniker där jag för en dryg månad sedan fått min bränslevärmare lagad, inte volvoverkstad, men med mycket bra rykte.
Då temperaturen på motorn inte gick upp så kom vi fram till att jag kunde köra den till honom.
Väl där så konstaterade han att o-ringen på locket till expansionskärlet var krängd och att det kunde vara den enkla förklaringen.
Kom dock ganska snabbt fram till att det inte var grundorsaken utan han trodde att det var kylningen till EGR som var boven. Fick lämna bilen där och han bytte den i tisdags och den var rejält trasig.
Hämtade bilen, men märkte ganska så snart att värmen försvann i kupen och snart varnade den för kylvätskenivå igen.
Köpte först ett nytt lock till expansionskärlet då han var osäker på att det höll helt tätt. Blir lite blött runt kärlet. Dock har det inte hjälpt.
Försvinner rejält med vätska, men syns inte var. Ska lämna bilen igen men undrar lite om det finns någon som haft samma, eller liknande problem.
Bilen har ännu inte fått den extra avluftningsslangen, r10025 hette återkallelsen. Servicekillen på volvoverkstaden sa att det inte var någon brådska utan kunde göras vid servicen.
Känns som att hela kylsystemet fått ett övertryck och att det kan bero på luft i systemet.
Tacksam om någon med mer kunskaper än mig, eller erfarenheter från samma problem, kan hjälpa mig.
Mvh Magnus.
Har en V70 av 15 årsmodell diesel med VEAmotorn.
Fick problem förra veckan att den varnade för låg nivå på kylvätskenivå. Värmen försvann också i kupen.
Fyllde på med vätska, men fick snart upp varningen igen.
Ringde en bilmekaniker där jag för en dryg månad sedan fått min bränslevärmare lagad, inte volvoverkstad, men med mycket bra rykte.
Då temperaturen på motorn inte gick upp så kom vi fram till att jag kunde köra den till honom.
Väl där så konstaterade han att o-ringen på locket till expansionskärlet var krängd och att det kunde vara den enkla förklaringen.
Kom dock ganska snabbt fram till att det inte var grundorsaken utan han trodde att det var kylningen till EGR som var boven. Fick lämna bilen där och han bytte den i tisdags och den var rejält trasig.
Hämtade bilen, men märkte ganska så snart att värmen försvann i kupen och snart varnade den för kylvätskenivå igen.
Köpte först ett nytt lock till expansionskärlet då han var osäker på att det höll helt tätt. Blir lite blött runt kärlet. Dock har det inte hjälpt.
Försvinner rejält med vätska, men syns inte var. Ska lämna bilen igen men undrar lite om det finns någon som haft samma, eller liknande problem.
Bilen har ännu inte fått den extra avluftningsslangen, r10025 hette återkallelsen. Servicekillen på volvoverkstaden sa att det inte var någon brådska utan kunde göras vid servicen.
Känns som att hela kylsystemet fått ett övertryck och att det kan bero på luft i systemet.
Tacksam om någon med mer kunskaper än mig, eller erfarenheter från samma problem, kan hjälpa mig.
Mvh Magnus.