Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mjuk
#1439070
Hej.
Har en V70 av 15 årsmodell diesel med VEAmotorn.
Fick problem förra veckan att den varnade för låg nivå på kylvätskenivå. Värmen försvann också i kupen.
Fyllde på med vätska, men fick snart upp varningen igen.
Ringde en bilmekaniker där jag för en dryg månad sedan fått min bränslevärmare lagad, inte volvoverkstad, men med mycket bra rykte.
Då temperaturen på motorn inte gick upp så kom vi fram till att jag kunde köra den till honom.
Väl där så konstaterade han att o-ringen på locket till expansionskärlet var krängd och att det kunde vara den enkla förklaringen.
Kom dock ganska snabbt fram till att det inte var grundorsaken utan han trodde att det var kylningen till EGR som var boven. Fick lämna bilen där och han bytte den i tisdags och den var rejält trasig.
Hämtade bilen, men märkte ganska så snart att värmen försvann i kupen och snart varnade den för kylvätskenivå igen.
Köpte först ett nytt lock till expansionskärlet då han var osäker på att det höll helt tätt. Blir lite blött runt kärlet. Dock har det inte hjälpt.
Försvinner rejält med vätska, men syns inte var. Ska lämna bilen igen men undrar lite om det finns någon som haft samma, eller liknande problem.
Bilen har ännu inte fått den extra avluftningsslangen, r10025 hette återkallelsen. Servicekillen på volvoverkstaden sa att det inte var någon brådska utan kunde göras vid servicen.
Känns som att hela kylsystemet fått ett övertryck och att det kan bero på luft i systemet.
Tacksam om någon med mer kunskaper än mig, eller erfarenheter från samma problem, kan hjälpa mig.
Mvh Magnus.
av Mjuk
#1439230
Har ju läst en del om sprickor i cylinderväggen.
Kan köra med bilen, uppför sig normalt och förbrukningen är normal. Ingen vit rök i avgaserna. Försvinner ca en liter på 4-5 mil. Luktar avgaser från kylvätskan. Ingen geggig motorolja vad jag kan se.
Finns det någon chans att detta inte är toppen eller cylinderväggen?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1439267
"fått min bränslevärmare lagad". Var bränslevärmaren demonterad? Och isåfall blev kylsystemet ordentligt luftat efteråt?
Som du själv skriver så verkar det vara risk för att få luft i systemet (och följdskador) innan åtgärden med avluftningsslangen är gjord om man inte luftar på rätt sätt, antagligen med vacuumpump eller liknande. Samma sak efter EGR-kyarbyte.

Det finns tyvärr ganska gott om trådar på forumet om ämnet.
av berrabus
#1439268
Mjuk skrev:Har ju läst en del om sprickor i cylinderväggen.
Kan köra med bilen, uppför sig normalt och förbrukningen är normal. Ingen vit rök i avgaserna. Försvinner ca en liter på 4-5 mil. Luktar avgaser från kylvätskan. Ingen geggig motorolja vad jag kan se.
Finns det någon chans att detta inte är toppen eller cylinderväggen?
Inte mkt till hjälp för dig men 1 liter på 4-5 mil är mycket om du inte har läckage någonstans eller att det pyser över pga övertryck.
Sedan att det luktar avgaser från kylvätskan är inte heller jättebra.
av Mjuk
#1439273
Ja, har ju läst en del trådar så därför man blir lite extra nervös. Bränslevärmaren var nedplockad. Rengjord och bytt stift. Var väl en dryg månad innan jag fick kylvätskeproblemen.
Ska lämna den på tisdag, men vad man läst så är det inte så lätt att hitta felet utan att ta loss toppen.
Får väl hålla tummarna så länge.
Bilen har gått 25000 så någon goodwill från Volvo är nog inte att räkna med.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1439274
Jag håller med, det är mycket. Det är väl mest gissningar, men med så stor förlust på de milen tänker jag blockpackning. Oavsett måste du lyfta och kolla felet, så det är helt onödigt att gissa också.
av Mjuk
#1439290
Visst är det onödigt att gissa. Önskade mig väl mest något lugnande, men får väl räkna med risk för motorbyte så är allt annat bonus.
Känns ju dock surt ifall det hade hjälpt med den extra avluftningsslangen.
av tredwe
#1440608
hej kopplar på denna tråd fast det gått några dagar hade samma problem med varning låg kylvätskenivå fyllde på och dåligt med värme i kupen efter diskutioner och googlande bestämde jag mej för att kolla EGR-kylaren plockade bort den och fyllde med vatten där avgaserna går och mycket riktigt där bubblade det när jag blåste i vattenkanalen beställde på skroten och monterade och nu går bilen fint igen
luftningen verkar den sköta själv när man kör några mil och fyller på
V70 2015 D4 motor D4204T5 15000 MIL
jag tackar er hyggliga skribenter här på forumet för god hjälp också

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]