Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1438526
Under vintern har det kommit ett vinande missljud som följer motorvarvet, det verkar komma från motorns högra sida där generator etc sitter.

Ljudet låter ungefär som en ansträngd hydraulpump om det kan ge någon ledtråd. Eller att det påminner om hur det låter när man sitter nära motorn i en buss, om någon ev lagt märke till hur det kan låta.

Tycker det är svårt att lokalisera exakt vad det kommer från. Testat att stänga av AC men det blir ingen skillnad. Servostyrningen funkar som den ska och oljenivån i behållaren till detta ligger mellan min och max dvs normalt skulle jag tro.

Bilen var på besiktning idag och inga läckage eller anmärkningar alls, klockrent protokoll med 0.0 på alla avgasvärdena, lambda 1.01. Ljudet är ganska subtilt och inget som besiktningskillen noterade. Frugan har inte heller märkt något men kanske beror på att hon hellre lyssnar på stereon när hon kör... kanske är jag petig med ljud men något säger mig att detta ljud förebådar ett haveri av någon komponent inom någon månad ca.

Vad är klokt att göra, kolla upp?

______
PS. Förlåt... ni måste ju få reda på vad det är för bil också! S80 -07 med B5254T6 motor och AWTF-80 SC geartronic-låda där det byttes olja för några tusen mil sedan, växlar helt perfekt.
#1438573
Bra idé, tack.

Kamrem och multirem byttes på Volvo-verkstad för några tusen mil sedan, får verkligen hoppas de bytte även remsträckare och löphjul eftersom det ingår i paketet jag betalade för såvitt jag vet.

Men visst, detta kan ju haverera efter relativt kort tid även om det blivit bytt rätt nyligen. Vattenpumpen däremot, tror aldrig denna bytts på de dryga 18.000 mil som kärran gått. Bara att jag vill minnas att dessa mer brukar låta som ett gnisslande och att man oftast får förlust av kylvätska i så fall.

Att lägga av multiremmen bör kunna gaffla in felorsaker, det kan provas. Kan ju vara lager i generator eller AC-kompressor som spökar tex.
#1438607
AC:n hade du redan provat, ser jag, annars var det min första tanke. För ett tag sedan råkade jag ut för felaktigt frihjulslager på generatorn. Men det lät inte som en buss. Det blev ett smattrande ljud när remmen flaxade.
#1438612
Jag får försöka ordna fram någon form av stetoskop, kanske man kan isolera ljudet på så vis. Med tanke på att det påminner om en ansträngd hydraulpump så kanske man kunde lyssna litet extra på styrservopumpen om man nu kan komma åt den enkelt. Inte så van under huven på dessa bilar.
#1470996
Litet uppföljning av detta är på sin plats. Inget särskilt konstigt hördes via stetoskopet bara att generatorn hade litet vinande. Men kanske kunde förklaras av att det var ett elektroniskt stetoskop och att det blev störningar som slog igenom. Hur som helst, det blev liksom aldrig av att jag rotade vidare med detta och problemet tycktes försvinna av sig självt under många månader. Inga längre bilfärder heller under pandemin, bara max typ 10 - 15 mil i stöten.

Men så i helgen blev den en längre tur med 50 + 50 mil. Nu började det höras tydligt efter tre-fyra timmars körning. Stängde av AC på sluttampen av hemvägen och tyckte att ljudet minskade, brukar aldrig göra det men nu behöll jag det avstängt några mil (rätt kallt ute så inget kylbehov plus att det blåste kallt från AC:n så vi frös trots 23 grader inställt). Då hände något trist med motorn...

Körde ut på motorvägen och höll ca 80 när det plötsligt luktade bränt gummi. Första tanken var ju att det måste vara någon framförvarande bil... men sekunderna efteråt märker jag att motorn tappat dragkraft och gick som en påse nötter. Kunde svänga av snabbt vid nästa avfart, parkera prydligt på en mack.

Motorn gick fortfarande men det knackade betänkligt och avgasljudet var konstigt, typ att den gick på tre cylindrar och knappt det. Klapprade som kastanjetter om den stackars motorn. Stängde av motorn, undersökte mer noga och japp: en rem hade brunnit av, hittade brända rester av den fd remmen till AC-kompressorn. Befarade det värsta och försökte inte ens starta motorn igen, det hade varit helt meningslöst eller värre. Bärgning till rätt närbelägen volvoverkstad, hyrbil sista etappen hem på 15 mil.

Bilen felsöktes idag och verkstaden säger att AC-kompressorn (och/eller dess magnetkoppling) skurit, rör sig inte ur fläcken och att remmen brann av därigenom. Resterna åkte på traditionsenligt Volvomanér in i kamremmen och gjorde att de kuggade över, 1 hack på insugssidan och 4 hack på avgassidan. Mekanikern förberedde mig på det värsta men att det ändå kunde vara värt att prova att byta kamrem eftersom den gamla blivit skadad och töjd av incidenten (kamremmen blev bytt 2017 efter 10 år eller 18 k mil som är serviceintervallet på den).

Så nu i eftermiddags kontaktade han mig och sa att motorn verkar ha klarat sig fint, startar och låter som den ska. Återstår litet mer testning men ser mycket hoppfullt ut! Iofs blir det rätt dyrt ändå med allt, kamremsbytet ca 7 kkr och kompressorbyte hela 15 kkr, en tusenlapp till för felsökning... men det kunde gått betydligt värre med bilen. Och man får givetvis också vara själaglad att det inte hände något alls med oss mer än att det blev ett par timmars försening av hemresan, att det som nu tvunget skulle behöva hända skedde i en stad och inte ute i ingenmansland utan mobiltäckning.

Sensmoral: om det viner om motorn, följer motorvarvet och det finns minsta misstanke om att det kan vara AC-relaterat: agera på magkänslan att det kan förebåda ett nära förestående haveri på dessa motorer.

Sedan kan jag tycka det är konstigt om verkligen kompressorn havererat i avstängt skick men visst, kanske den var på upphällningen och även att magnetkopplingen möjligen fastnat i ett konstant halvaktiverat läge och att det tog knäcken på prylarna.
#1471030
Jo det är så jag begripit det hela. Magnetkopplingen har en remskiva med ett lager och detta kan skära ihop, tvärstopp och remmen brinner av. Så långt begriper jag ett tänkbart haveriförlopp. Denna magnetkoppling kan bytas relativt enkelt och billigt om jag inte missförstått.

Att byta kompressorn är en betydligt dyrare operation och det är detta jag funderar litet på om det verkligen är kompressorn som skurit. Så kan det ju vara, jag kan bara lita på vad mekanikern säger när bilen står på en verkstad 15 mil härifrån. Kompressorn var avstängd vid haveritillfället så det jag tycker låter som det troligaste är att det bara är magnetkopplingen med dess remskiva som borde kunna ha orsakat den avbrunna remmen till AC-kompressorn. Men det finns säkert kombinerade förlopp som jag inte begriper.

Strängt taget är jag bara glad om man kan klara sig undan med 23 kkr som det verkar bli här, kunde landat på det dubbla och då hamnat för nära vad bilen är värd rent krasst pengamässigt.
___
Kan tillägga också att jag brukar ha mina bilar länge om jag gillar dom och så är det med denna. Stor, stark, mångsidig, billig i drift, rätt enkel att fixa med som hobbymekaniker. Tänkte nog ha den kvar åtmistone fem år till om den kommer tillbaks från verkstaden i skicket jag är van vid motormässigt och det utgår jag från att det blir.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]