Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457240
soder skrev: sön 02 maj 2021, 16:05
monza skrev:Uppgifterna längre upp är det som gäller, om du har en 4-cylindrig VEA. Min tog 1 liter/500 mil och då fick jag ett motorbyte. Men du kan ju göra ett oljeförbrukningstest. Då får du svart på vitt.
Hur gick du tillväga med detta? Det är nu uppenbart att min förbrukar till och med mer än det. 1000 mil och 3 liter, trots att de bytte oljesensor och oljebyte vid service.
Jag hade en några månader lång omgång med säljaren och Volvo Cars. Men jag upptäckte förbrukningen ca en månad efter köpet så det var lite annat läge. Ägaren innan hade också noterat hög oljeförbrukningen o sålde bilen. Och där kom jag ett tag efter och köpte den... :-/
#1457243
Som det är nu är alltså att jag märkte jag fick fylla på olja kring 9000 mil. Vid service på 9500 mil sa Mekonomen att det kanske var läge att byta sensor. Detta gjordes och kort tid efter fortsatte det.

Jag tog då kontakt med en Volvoverkstad igen (Mekonomen var bara den gången) och pratade om hög förbrukning. De sa det var normalt att hälla på lite då och då enligt Volvo själva, men när jag insåg det var mer än 3 liter på 1000 mil sa jag att det nu samband med servis på 10500 mil skulle vägas osv.

Här på forumet och av tekniker på Volvo i Eslöv har jag förstått det är ett vanligt fel. Oerhört märkligt att inte Volvo tar på sig dessa problem och står för sitt misstag.

Min tekniker har meddelat mig att han ska försöka dra detta lite med Volvo Cars. Sen är det väl läge som någon skrev, att få verkstaden att förfina beskrivningen till LF angående vad det är som skett. Känns inte som de riktigt förstår.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1457263
Min Volvo ÅF kollade med Volvo också i vintras men sa att de hade inget att hämta där då, tror det funnits några som fått ny motor av Volvo dock innan reparationssatsen kom fram. ÅF skötte sedan allt så tur jag upptäckte det inom 6 månader från köp. Lyckades pricka in sista dagen innan 6 månader passerat sa de, kanske inte heeeelt glatt ;-) Bra att de drar i trådarna, be de hålla kontakten med LF också så ska det nog gå bra
#1457312
Min ursprungsmotor hade gått 8'000 mil när jag började bråka. Men tidigare ägaren hade felanmält om hög förbrukning på strax över 6'000 mil. Om jag minns rätt. Volvo Cars verkar blåneka/ näst intill ljuga/hitta på så mycket dom kan i dessa motorärenden.
#1457438
Cox skrev:Byt bort eländet, du kommer bara bli olycklig med den där bilen.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Jo, men hade lite tänkt att ha den några år till alternativt "köra ner den". Har ändå allt i form av ljust läder, taklucka, adaptiv farthållare, sensorer fram och bak och backkamera, så inget jag saknar som så.

Är rätt ointresserad av bilar egentligen och tycker mest det är dyrt.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1457462
Cox skrev:Byt bort eländet, du kommer bara bli olycklig med den där bilen.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Det tråkiga är ju att ngn annan kommer bli olycklig istället om det inte tydligt framförs till nästa köpare att den drar en del olja.
#1459462
Micce1980 skrev:@soder, Hur går allt? :-)
Ej hört något ännu faktiskt..

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]