Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1460427
Blev precis uppringd. Volvo Cars tar mitt ärende i ren goodwill (inte garantiärende) pga att bilen är välskött osv med regelbundna service (och kanske inte gått så långt?).

Volvo Cars tar alltså sitt jävla ansvar. Det trodde man inte...

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1460474
Ja det var som attan och bara att gratulera :-)

Hur långt har den gått när de gör reparationen? Att ha med sig är ju att de ska byta kamrem om de gör ett kolv och ventilbyte så se till att de sätter in märket om när och antal mil under motorhuven eller sätter in det i serviceboken. Går det sammanföra med en service har man ju en gratis sådan samtidigt :)

Meddela gärna hur det går, min hade gått ca 12 000 när jag upptäckte problem och ca 13 000 när reparationen utfördes nu i januari, ännu inga som helst tecken på att problemet kvarstår
#1463435
Micce1980 skrev: mån 23 aug 2021, 21:20 Ja det var som attan och bara att gratulera :-)

Hur långt har den gått när de gör reparationen? Att ha med sig är ju att de ska byta kamrem om de gör ett kolv och ventilbyte så se till att de sätter in märket om när och antal mil under motorhuven eller sätter in det i serviceboken. Går det sammanföra med en service har man ju en gratis sådan samtidigt :)

Meddela gärna hur det går, min hade gått ca 12 000 när jag upptäckte problem och ca 13 000 när reparationen utfördes nu i januari, ännu inga som helst tecken på att problemet kvarstår
Lämnade in bilen nu idag. Hur var det nu med din, var det garanti eller försäkringen som tog det?

Min har gått 11200 nu, och märkte väl detta problemet kring 8-9000 tror jag.

Kan du utveckla det du sa om kamrem? Du menar att de kommer behöva göra ett byta nu när de fixar med kolvarna, och då ska man få det noterat på något sätt, så att det inte behöver göras senare, vilket man normalt annars behöver göra?

Jag gjorde en service i samband med oljemätningen i början av sommarn, så där har jag nog inget att vinna nu tror jag. Har bara kört 600 mil sedan dess också.

/Söder
#1463509
Jag betalade inget i alla fall. Det fick de lösa då bilen var köpt av firman inom 6 månader från att felet upptäcktes så det gick under Konsumentköplagen som oftast är generösare än garantin. Deras så kallade ”garanti” var bara 6 mån eller 500 mil, de milen hade jag passerat.

Om kamrem så bytte de denna i samband med, tydligen så de ska göra. Precis som med olja och filter. Ny rem ska de då notera i bilens historik i sitt system samt sätta ett märke under huven som visar att den är bytt samt miltal.

Jag hade ju lite flax att denna åtgärd inföll nästan ett år efter inköp så de fick serva den samtidigt med allt annat utöver olja och filter gratis utöver. Jag hade detta som ett motkrav mot dem om milersättningen detta kostat mig till de samt fri lånebil. Vi var överens om att detta blir billigast för oss bägge. Kamrem skulle annars enligt mil annars bytas nästa gång.

Hör med de om du nästa gång klara dig med en ”anpassad service”, hoppas det blir bra. Min är som den ska och har idag rullat 1000 mil sedan
åtgärd och 8 månader sedan
#1463529
Hör så att dom bytar spänn och brythjul också och inte bara kamremmen. Annars åker du på att byta igen vid 15 000 mil
#1463542
Cotag skrev: mån 13 sep 2021, 18:42 Hör så att dom bytar spänn och brythjul också och inte bara kamremmen. Annars åker du på att byta igen vid 15 000 mil
Sant, man får kolla man får det ”kitet” :-) Men det ska de väl ge, men man får ju vara expert för att ha koll på allt snart :-)
#1463812
Pratat med verkstan under veckan via mail och precis på telefon också.

Det är det där kitet som ska användas, så de där hjulen ni frågade om byts också.

I telefon nu precis gällande en annan skadebesiktning så frågade jag hur det går med motorn, och svaret var "det beror på hur man ser det".

Vidare var infon att "du får ett nytt lock också....vilket ju är positivt för dig. Där fanns absolut komplikationer." eller något sa han.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1463874
Bra att de är uppmärksamma och känns som att de har koll :-)

Nu minns jag ej allt men vill minnas att de bytte ventiler där också.
#1463877
Micce1980 skrev:Bra att de är uppmärksamma och känns som att de har koll :-)

Nu minns jag ej allt men vill minnas att de bytte ventiler där också.
Japp, jag är jäkligt nöjd att jag valde att ta detta med Volvo Bilmånsson i Eslöv än Mechanum i Malmö som jag mest fått känslan av vill maximera inkomst vid service.



Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Av mina däck kvarstod runt 5-6 mm, men å[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]