Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443835
Den håller inte den spec volvo säger, troligen ganska fel. Det enda som är rätt är viskositeten och att det är en motorolja. Jag hade inte känt mig trygg med en liter av den i min volvomotor.
Ingen kan säga dig om och isåfall hur den kommer påverka din motor. Å andra sidan verkar ju motorn må ganska dåligt redan så det kanske inte spelar någon roll?
#1444089
Jag har nu varit i kontakt med Volvo i Eslöv och vi har sagt jag ska göra en tidig service (har 2 månader kvar annars) och i samband med den även göra en oljevägning.

Har tyckte jag skulle ta en auktoriserad Volvoverkstad denna gång igen, så bokat service + vägning hos Mechanum i Malmö.

Vad jag fan inte förstår är hur beräknad kostnad för detta kan vara 7000 kr? Servade min Saab hos dem förra året för 1000 kr.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1444095
m2c skrev:Vad innebär att göra en oljevägning? Och vad kan man utläsa ur resultatet?
Att de byter olja på bilen, men också att de tömmer den direkt igen och väger den. Sen gör de om allt igen efter ett visst antal mil, och kan då beräkna mängden olja som förbrukats.

Så jag förstått att det går till.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1456135
Jag gjorde aldrig min vägning hos Mechanum, utan valde Volvo i Eslöv istället, ty jag hellre ville de skulle hantera ärendet. Vägningen påbörjades i samband med service i början av sommaren, och igår fick jag svart på vitt att bilen drar 3.22 liter olja per 1000 mil (direkt efter service dessutom).
Nu påbörjas processen att få försäkringsbolaget att stå för de åtgärder som kan fixa problemet.

/Söder
#1456150
När och var köpte du bilen, tänker om det finns något att hämta där som om du köpt den för högst 6 månader sedan. Alternativt var du köpt och försäkrat den.

De lär hur som behöva bilen i 1 vecka och göra bland annat ett kolvbyte. För mig hade jag tur då de även bytte kamremssats som jag annars hade behövt göra och betala för på nästkommande service i början av nästa år. Eftersom de så klart även bytte olja och filter kollade de över resterande med och stämplade boken så jag slapp betala för den servicen helt.
#1456179
Micce1980 skrev: ons 28 jul 2021, 10:43 När och var köpte du bilen, tänker om det finns något att hämta där som om du köpt den för högst 6 månader sedan. Alternativt var du köpt och försäkrat den.

De lär hur som behöva bilen i 1 vecka och göra bland annat ett kolvbyte. För mig hade jag tur då de även bytte kamremssats som jag annars hade behövt göra och betala för på nästkommande service i början av nästa år. Eftersom de så klart även bytte olja och filter kollade de över resterande med och stämplade boken så jag slapp betala för den servicen helt.
Nej, bilen köpte jag 2016 tror jag, när den var drygt 2 år gammal, så det finns inget att hävda där tror jag. Servat bilen varje år sedan dess, men det var först kring 9000 mil som jag fick att det skulle fyllas på olja mellan service, och då blev det totalt ca 3 liter på 1000 mil.

Ja, det verkar som jag kommer bli av med bilen en längre tid. Kommer bli intressant när semester är slut och barn ska till skola och förskola. Suck.

Låter ju perfekt att du slapp service och kamremssats. Jag servade min bil i samband med att de påbörjade vägningen, så den slipper jag nog inte. De fyllde inte ens på med olja nu när de hade vägt, utan fick köpa 1 liter för 269 kr i butiken. =)

/Söder
#1456183
Ännu en bil där Volvo tar sig friheten att skicka notan för sina konstruktionsfel till den enskilde bilägaren eller dess försäkringsbolag.

Hålla på att byta kolvar och ringar på maskiner som gått under 10 000 mil, ibland går tekniken inte framåt.
#1456197
Klart de skulle fyllt upp bilen, snålt av de då det hade varit billigare och den kostnaden faller ändå på försäkringsbolaget

Bilen är ju bara att köra med tills de ska fixa den, så använd den om än med extra olja i bagaget. När det väl är klart så är den bättre än när du köpte den.

Hur långt har den rullat nu?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]