Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
#1438082
MartinS skrev: sön 28 mar 2021, 07:48 Årsmodell och hur långt har bilen gått?
Det är en XC70 årsmodell 2010 som har gått ca 277000 km.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1438105
Kolla om det fuktat olja från diffen vid de inre drivknutarna. Hjullager kan eventuelltkännas om du håller ett finger på fjädern och snurrar på hjulet, men det kan va svårt bak.

Men i och med att du inte hör någon skillnad när du svänger gissar jag som sagt på diffen. Allt det du skriver tyder på det tycker jag.
Användarvisningsbild
av sbf
#1438119
MartinS skrev: sön 28 mar 2021, 10:54 Kolla om det fuktat olja från diffen vid de inre drivknutarna. Hjullager kan eventuelltkännas om du håller ett finger på fjädern och snurrar på hjulet, men det kan va svårt bak.

Men i och med att du inte hör någon skillnad när du svänger gissar jag som sagt på diffen. Allt det du skriver tyder på det tycker jag.
Jag ska ta en titt under bilen i eftermiddag och se om jag kan se något som indikerar läckage.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1438248
sbf skrev:
LeifA skrev: lör 27 mar 2021, 09:27 Hjullager bak är vanligt fel på AWD V70
Är det normalt att missljud från bakre hjullager manifesterar sig även vid lägre hastigheter? 40-50ish.
Det kan höras vid lägre hastighet än så. Bakhjulslager är inte så lätt att höra skillnad på när man svänger heller.
av HakanF
#1438285
Bakre diffen kan sakna olja utan att man ser några tecken utvändigt. Min hade inget synligt tecken på läckage men vid kontroll vid 10 000 mil så kunde jag fylla på en dl olja.
Användarvisningsbild
av sbf
#1438327
Filippo76 skrev: mån 29 mar 2021, 12:45 Låter som diffen. Hade exakt samma på min förra XC70 -10...
Kanon att ha fått det bekräftat från någon som har haft samma bil och samma missljud, gör det enklare att gå vidare. Hur gjorde du? Jag har sett att det bland annat finns en firma i Ludvika som renoverar. De byter till en utbytesenhet för 16,000:-, tar fyra timmar.
av Filippo76
#1438335
Jag bytte båda bakhjulslager och bytte även oljan i diffen för att vara 100% säker. Men felet kvarstod alltså.
Jag kollade upp olika alternativ, där Ludvikafirman var ett, men det slutade med att bilen såldes som den var. (Med lägre pris)
Var inne på att byta diffen själv också men det rsnn ut i sanden.

Har förstått att även tidiga Xc60 hade bekymmer med detta också.
Användarvisningsbild
av sbf
#1438336
Filippo76 skrev: mån 29 mar 2021, 13:44 Jag bytte båda bakhjulslager och bytte även oljan i diffen för att vara 100% säker. Men felet kvarstod alltså.
Jag kollade upp olika alternativ, där Ludvikafirman var ett, men det slutade med att bilen såldes som den var. (Med lägre pris)
Var inne på att byta diffen själv också men det rsnn ut i sanden.

Har förstått att även tidiga Xc60 hade bekymmer med detta också.
Aha, jag kanske kör din gamla bil då. ;) Den råkade inte vara vit?

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]