Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
#1438366
Ljudet som den här snubben har i sitt klipp är ju väldigt likt alltså, särskilt tonen på molandet:



Trist att Volvo inte rekommenderar regelbundna oljebyten på differentialen som andra verkar göra. Samma som med deras "eviga" olja i AW-automaterna.
Användarvisningsbild
av sbf
#1443579
Verkstaden som bilhandlaren anlitar påstår att de nu har bytt pinjonglager med diffen kvar i bilen, men inga andra lager. Jag misstänker att de ljuger för mig. Missljudet är kvar, om än något lägre. Låter mer troligt att de bara har bytt oljan i diffen och hoppats att oljudet skulle försvinna. Det finns inget i de YouTube-klipp jag har sett som indikerar att det skulle vara särskilt trovärdigt att de har bytt pinjonglager med diffen kvar i bilen.
Senast redigerad av 1 sbf, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1443644
Trist nog så har även jag fått problemet, bilen har bara gått plus 10 000 mil
Enl då verkstan kan det endera vara diff-enheten eller AOC-enheten och att det inte går att avgöra vilken som oljudet kommer ifrån
AOC är visst det som vi vanliga dödliga benämner Haldex-enheten
Borde det inte finnas firmor som renoverar sådant här?
Att köpa en beg på skroten som skär ihop igen känns ju sådär, många där har ju många mil

Ni som lagat, vilken del har ni fixat, haldex-delen eller diff:en?
Har något fått totalhaveri och blivit stående, eller vågar man köra ett tag med missljud?
Användarvisningsbild
av sbf
#1443646
Momentum skrev: lör 01 maj 2021, 10:50 Trist nog så har även jag fått problemet, bilen har bara gått plus 10 000 mil
Enl då verkstan kan det endera vara diff-enheten eller AOC-enheten och att det inte går att avgöra vilken som oljudet kommer ifrån
AOC är visst det som vi vanliga dödliga benämner Haldex-enheten
Borde det inte finnas firmor som renoverar sådant här?
Att köpa en beg på skroten som skär ihop igen känns ju sådär, många där har ju många mil

Ni som lagat, vilken del har ni fixat, haldex-delen eller diff:en?
Har något fått totalhaveri och blivit stående, eller vågar man köra ett tag med missljud?
Har du lyssnat dels på min inspelning i första inlägget och dels YT-klippet här ovan? Tänker om det låter likadant för dig.

Jag har pratat med en firma i Ludvika som renoverar diffar till våra bilar, har ingen erfarenhet av dem men de verkar veta vad de pratar om. Någon här som använt dem? Jag ska åka förbi och hämta en diff där i veckan då de har en med mitt artikelnummer renoverad på hyllan. 9500:- för utbytesenhet. Plus 6500:- om du även vill att de byter den åt dig.

Skroten hade jag undvikit här, risken du tar är bara att du får samma problem förr eller senare igen. Potentiellt pengar i sjön då skrotarna tar bra betalt för begagnade diffar som har gått långt där du inte vet något öht om diffens historia.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1443655
Väldigt likt YT klippet i allafall
Jag har mitt värst vid 55 km/h, särkilt när man minskar farten, ett ylande
Hörs lite hela tiden också
Det är just det där med slutkörda, dyra beg delar från skroten som känns trist
Den där i Ludvika, är det båda delarna, diff och haldex, eller bara den ena? Vilken i såfall
Här komplett Bild Haldex delen till höger
Användarvisningsbild
av sbf
#1443659
Momentum skrev: lör 01 maj 2021, 12:23 Väldigt likt YT klippet i allafall
Jag har mitt värst vid 55 km/h, särkilt när man minskar farten, ett ylande
Hörs lite hela tiden också
Det är just det där med slutkörda, dyra beg delar från skroten som känns trist
Den där i Ludvika, är det båda delarna, diff och haldex, eller bara den ena? Vilken i såfall
Här komplett Bild Haldex delen till höger
De renoverar och säljer båda delarna, vad jag kan se. Och annat smått och gott.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/v ... l/66124167

https://www.blocket.se/annons/dalarna/r ... 5/81058488
Användarvisningsbild
av sbf
#1445280
Renoverad diff monterad idag, tog dem ca 2,5 h. Missljudet är helt borta.

Renoverade diffen:
103369E9-6B52-4857-B251-067893E05700.jpeg
103369E9-6B52-4857-B251-067893E05700.jpeg (1.12 MiB) Visad 535 gånger
Användarvisningsbild
av sbf
#1445295
Filippo76 skrev: ons 12 maj 2021, 18:11 Bra att du fick ordning på det. Vad fick du betala?
9500:- för utbytesenheten och 6500:- för arbete + oljor till Haldex och diffen. Då kollar de även främre länkarmsbussningarna i bakvagnen och byter ut vid behov.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]