Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1437228
XC70 -12

Hux flux igår kväll när jag skulle flytta bilen varnade den att bakluckan var öppen, jag klev ur och konstaterade att luckan var stängd i praktiken. När jag rörde handtaget för att öppna luckan hände ingenting -> Låste och låste upp utan skillnad, luckan kunde ändå inte öppnas i praktiken och bilen fortsatte att varna för att luckan var öppen vilket den alltså inte är.

Pillrade lite snabbt bort gummit runt öppningshandtaget och innanför där såg det ut som nytt, microbrytaren tänkte jag spontant ligger nära till hands men den verkar behöva tas inifrån så att säga.

Nåväl bet i äpplet och tänkte det tar vi och fixar en annan dag. Men i morse noterade jag även att bakrutetorkaren är svag och långsam, eftersom jag använder torkaren väldigt ofta ligger det nära till hands att felet med låset och torkaren kommit samtidigt.

Eller har jag två fel tror ni? Låset och torkaren...
#1437234
Ja, uppenbarligen. Om du inte får upp luckan kan du peta bort täckbrickan till torkarmotorns axel (det finns en liten pinne att trycka på baktill) och sen dra en sladd mellan jord i bilen och axeln till motorn. Kan du öppna luckan då vet du säkert att det är jordfel. Felet är nästan alltid i kontaktdonet i taket, vid sidan om taklampan i bagageutrymmet.
#1439535
Haft exakt samma problem!
Du kanske löst det redan, men kolla kontaktstycket i taken (du måste lossa innerlampan och bakre plastpanelen för att komma åt den). Ett vanligt fel med dålig kontakt i dessa. Jag rengjorde med elektroniksprej och bände till stiften lite med en liten mejsel. sedan dess har det funkat för mig.
Lycka till!
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar