Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436317
hej.
Jag äger en volvo v70 D4 med 163 hästar och den är på 5 cylinder under cirka 4 månader, den har gått 9 000 mil...jag lämnade in bilen för en vecka sedan för ett termostatbyte hos Volvo Bil och när jag fick tillbaka den så hade det hänt något med bilen, det var inte samma bil längre, jag bor nära verkstaden 300 meter och körde hem bilen och parkerade den. Skulle ut och köra bilen några dagar senare långväga och då märkte jag att turbon fungerar inte, den laddar inte alls och att motorljudet har ändrats, missljud från höger sida motorn.

När jag köpte volvon blev jag förvånad hur bra turbo den hade, tror den laddar på låga varvtal 1700 varvtal och sedan kickar in nästa turbo runt 2500 varvtal och får rejäl kraft, nu är det ingen kraft, vanlig acceraltion bara. Lämnade tillbaka bilen till Volvo bil och bad dem kolla om dem inte glömt något att koppla in när dem bytte termostat på den, vet inte om man rör turbon eller kablar eller slangar till turbon. Inga felkoder hittades och dem sa att man inte rör turbon eller slangar till turbon när man ska ska sätta dit termostat, okey tänkte jag kan vara en tillfällighet att när jag hämtade bilen från verkstaden att just då inträffar detta motorproblem. Problemet kvarstår, ska leta efter annan auktoriserad verkstad för det är något fel på bilen , hör bara på motorljudet på tomgång att något inte stämmer.

Är det någon som har nån aning vad som kan spöka, EGR ventil ,luftmassemätare, magnetventil, jag har mycket lite kunskap om bilar, den har gått 9000 mil bara, förra ägaren är min kusin som skötte om bilen med service varje år och den är inte trimmad ?
Tacksam för råd.
#1436335
jag har ingen aning ska säga faktiskt, när man kör den så känner man kraftig acceralation vid låga varvtal cirka runt 1700 och sedan runt varvtal 2500 ytterliggare kraftig acceraltion, man får hålla i ratten ordentligt, den känns som den laddar upp en sekund och den drar iväg. Det kanske bara är en turbo som beter sig så...mest är jag förbryllad över motorljudet som gnisslar lite för gnisslandet och turbon hör kanske ihop på något sätt. 2 fel, gnisslar och turbon verkar saknas och detta inträffade samtidigt.
#1436339
IMgbg78 skrev:jag har ingen aning ska säga faktiskt, när man kör den så känner man kraftig acceralation vid låga varvtal cirka runt 1700 och sedan runt varvtal 2500 ytterliggare kraftig acceraltion, man får hålla i ratten ordentligt, den känns som den laddar upp en sekund och den drar iväg. Det kanske bara är en turbo som beter sig så...mest är jag förbryllad över motorljudet som gnisslar lite för gnisslandet och turbon hör kanske ihop på något sätt. 2 fel, gnisslar och turbon verkar saknas och detta inträffade samtidigt.
Det kan inte vara så att den var trimmad och när de bytte termostat laddade de även senaste SW-uppdateringarna som skrev över trimmet?
Känns inte som accelerationen på den i orginalutförande är så att man behöver hålla i ratten ordentligt.
#1436350
jag tror inte att den var trimmad, för jag köpte den från min kusin för fyra månader sedan och han är 50 år och han är 1;a ägaren, min kusin har noll intresse i bilar, men bra ide att du frågar det, ska ringa honom imorgon och fråga. Man känner accelarationen i ratten och det gjorde mig lite obekväm, det är ändå inte så himla många hästkrafter 163. Ska boka in tid hos Bra Bil för felsökning igen, men om det inte visar felkoder, vad mer finns det att göra. Alla som har bil känner sin bil utomordentligt bra, t ex hur den beter sig och låter, om det gnisslar etc och det gör en uppmärksam på varje förändring som sker, därför känns det något annorlunda sedan termostatbytet, kan vara en tillfällighet också att efter termostatbytet något har hänt.
#1436368
Jag har samma motor i min V70.

Jag tror att du har ett fel på tryckomvandlaren som reglerar turbon.
Gnisselljudet kan mycket väl vara från VNT-turbon som inte reagerar på rätt sätt vid acceleration på din bil.

Det kan bero på en trasig vakuumslang mellan turbo och tryckomvandlaren, eller så har helt enkelt membranet i tryckomvandlaren gått sönder.

Går tryckomvandlaren sönder så får du felaktigt laddtryck och en orkeslös motor.

Har sett detta fenomen på flera Volvo v60/V70 med d3/d4 motorer.
#1436407
Jag har haft en 5-cyl 163 hk motor och den betedde sig inte som du förklarade hur den betedde sig innan verkstaden.
Efter det blev det en 5-cyl 2.4 med 198 hk tror jag det var med Polestar och den var piggare men inget ryck i ratten och nu D4 med 200 hk och Polestar och inte rycker den i ratten även om den är mycket, mycket piggare än 163 hk som satt i min 2008 års 2.4 D. Det verkar lite skumt. Dessutom kommer kraften ganska jämt och jag har dubbelturbo har jag för mig.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]