Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1435613
Nu har jag inte fått någon bil inlöst men har bekanta som fått det. Försäkringsbolaget kommer givetvis att vilja betala ut så lite som möjligt (de är ju vinstdrivande och ingen välgörenhetsinrättning) och kommer därför att gå ut med ett lågt bud - du är ju inte skyldig att acceptera det rakt av utan det bör vara möjligt att förhandla upp det.
#1435618
Nu har det gått snart två veckor sen olyckan, men polisen vill göra en annan sorts utredning också (ang de andra fordonens inverkan innan "min" krock), samt trafikverket vill också göra en teknisk undersökning om alla inblandade fordonens skick. Jag pratade med Volvo också och även de tar gärna en titt på min bil. Får förhoppningsvis besked i nästa veckan. Men iofs så får jag ändå inte köra bil så länge jag är tvungen att käka en viss smärtstillande medicin. Ännu så länge researchar jag bara. Och vill vara förberedd för att slå till när den rätta bilen dyker upp.
#1435871
När vi blev påkörda för rätt många år sedan och vår Saab 9-5 skulle skrotas så värderade försäkringsbolaget den väldigt lågt. Då gick vi med i Motormännen och de ordnade en oberoende värderingsman som värderade bilen rätt mycket högre och vi fick den högre summan i ersättning.

Sedan dök bilen upp som inregistrerad igen vilket var skumt då den hade fått en vilt kasande Peugeot i sidan som tog båda framdörrarna B-stolpe och bilen blev rätt sned.
#1435947
Av den första kontakten med Folksam att döma så kan jag få det värde som det skulle kosta at köpa en likvärdig bil (med den utrustning jag har). Med tanke på hur sällsynt min bil är med den utrustning så tvivlar jag starkt på att de kan hitta en mostsvarande bil för det priset, jag betalade. Så jag får väl hoppas att det blir så. Tycker du att det är en god idé att gå med Motormännen för ändamålet?
#1436211
MickeO skrev:Nu har jag inte fått någon bil inlöst men har bekanta som fått det. Försäkringsbolaget kommer givetvis att vilja betala ut så lite som möjligt (de är ju vinstdrivande och ingen välgörenhetsinrättning) och kommer därför att gå ut med ett lågt bud - du är ju inte skyldig att acceptera det rakt av utan det bör vara möjligt att förhandla upp det.
Skulle snarare säga tvärtom, jag har fått 3 bilar inlösta på 25år och jag har fått sjukt bra betalt, försäkringsbolagen är ju lixom inet ute efter att trycka till er om ni tror det,
#1436226
Derank skrev: ons 17 mar 2021, 04:49 Skulle snarare säga tvärtom, jag har fått 3 bilar inlösta på 25år och jag har fått sjukt bra betalt, försäkringsbolagen är ju lixom inet ute efter att trycka till er om ni tror det,
Instämmer. Frugan har fått 2st V70 inlösta senaste 4 åren och vi blev erbjudna ganska bra för bägge.
#1436231
Stort tack för era synpunkter! Det lugnar mig lite. Som sagt var, det återsår att se vad jag får för min bil, men jag är ganska bra påläst numera. Vissa delar av extrautrusningen betraktar jag som rena säkerhetsprylar, även om de kan klassas som komfort"grejer". Som tex den adaptiva farthållaren. Vi får se och hoppas på att det inte dröjer alldeles för länge, ty jag är beroende av bilen för att köra t/fr jobbet. Ha en fin dag! Och tack igen!
#1437125
Derank skrev: ons 17 mar 2021, 04:49
MickeO skrev:Nu har jag inte fått någon bil inlöst men har bekanta som fått det. Försäkringsbolaget kommer givetvis att vilja betala ut så lite som möjligt (de är ju vinstdrivande och ingen välgörenhetsinrättning) och kommer därför att gå ut med ett lågt bud - du är ju inte skyldig att acceptera det rakt av utan det bör vara möjligt att förhandla upp det.
Skulle snarare säga tvärtom, jag har fått 3 bilar inlösta på 25år och jag har fått sjukt bra betalt, försäkringsbolagen är ju lixom inet ute efter att trycka till er om ni tror det,
Vad har du för f-bolag? Kastar dom pengar på dig betyder det att dom har för höga premier...

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]