Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1435446
Hej alla glada nu på vårkanten!
Följande rader kommer att skrämma vissa av er och det kommer att låta som om jag svär i kyrkan, men jag behöver ärliga och helst "oberoende" råd.
För några veckor sen var jag med i en allvarlig trfikolycka, där min bil räddade mitt liv. Det är en V70 D3 automat MY11 med Summum och High Performance Sound System | BLIS | Intelligent Driver Information System | Clean Zone | Nivomat paket/tillägg.
Efter olyckan fick jag veta från polisen och från mitt försäkringsbolag att bilen kommer med största sannolikhet inte rulla igen. Jag blev givetvis ledsen och började leta efter en likadan. Hittills utan resultat. De som finns, ligger på andra sidan 100tkr och därmed utanför min ekonomiska räckvidd. Jag kan sträcka mig till max 90 tkr. Måste tillägga att jag åker till världens ände om det skulle behövas för rätt bil. Jag köpte min V70 i Märsta, nästan 60 mil hemifrån.
Det verkar tyvärr så att jag måste tänka på andra märken, men utan att ge avkall på säkerheten.
Nu kommer svärandet... ;)
De bilar jag har tittat lite närmare på är Merca C-klass, Passat och Audi A6, BMW 5-serie och i viss mån Cittra C5.
Närmast hjärtat är en Merca. Passatens bromsar och dsg-lådor har dåliga rykten och fyrkrafs behöver jag inte. Audin är svindyr att reparera, och försäkra. BMW-ns bakgrund litar jag inte ett dugg på och vars förare för det mesta är väldigt friska på gaspedalen, men inredningen är en klass för sig. C5 är sköna till tusan, men kvaliten kommer inte i närheten av de övriga.
Kvarstår alltså Mercan från årsm 2011 och framåt. C200, C220 och bensinaren C180. Kombi och automat med krok allihopa.
I slutändan kostar de alla (+- några tusingar) lika mycket per år (inkl försäkring, skatt och bränsle för 2t mil) som min "avlidne" V70.
Så jag behöver tips från er, gärna konstruktiva och med egna erfarenheter.
Stort tack allihopa och ha en trevlig helg!
Mvh Laszlo
#1435454
Tråkigt att höra om olyckan och att bilen inte kommer repareras. Hoppas du mår bra efter omständigheterna, det är trots allt det viktigaste.
Bilen gjorde dock det den var byggd för: Rädda liv.
Jag tänker spontant på denna, men vet inte hur väl den kan motsvara den du har haft:
https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/per ... 5-15201436
#1435492
Stort tack fjohan! Gu' va fint! Den skall jag ha definitivt i åtanke! Jag älskar ljus inredning. Min hade den också. Iofs så har min rullat också ungefär som denna nu. Den bilen har gått mig förbi för att jag ställde in milfiltret till max 25 tmil. Skall kanske tänka om, men vill gärna ha en "lågmilare". Vi får se var årskostnaderna kommer att hamna. Stort tack igen, den hamnar direkt i min övervakningslista.
#1435493
Om du är nöjd med V70 så är det bättre att leta vidare efter en sådan. Finns mängder och det dyker upp ständigt upp nya till salu.

Om budgeten är 90 så hade jag inte letat tyska bilar eftersom dessa kommer vara äldre och rullat fler mil än motsvarande V70. Låter inte heller som att du egentligen lockas av dem. För egen del har jag dock väldigt goda erfarenheter av dem, både vad gäller driftsäkerhet och komfort. Främst BMW E60.
#1435505
Jag ser Lövet att du har kört mycket tyskt. Det gjorde jag också och jag gillar speciellt Mercorna. Just en W123 var min överlägset skönaste bil. 2 liters bensinfyra med en 4växlad låda, urstark, men ack så törstig. Många ogillar A serien, men jag var och är väldigt förtjust i just A gen 2. Fast om inte rosten skulle funnits så skulle jag ha kört den fortfarande, en A170. Men i slutändan var min V70 som räddade mitt liv så... Min styvfar var trogen livet ut DKW-Audi och kört hans sista två Audi 80 (med femmor under huven). Sköna stora bilar, men på något sätt själlösa. Så tyskarna har jag inte avfärdat alls. Speciellt inte om jag hittar någon finare välskötta (och dokumenterade).
#1435509
V7003 skrev:. Speciellt inte om jag hittar någon finare välskötta (och dokumenterade).
De finns absolut där ute. Men de kommer vara betydligt dyrare än motsvarande V70. Den genomsnittliga tysken för 100k är tyvärr inte sällan i lite halvdåligt skick pga dyrt underhåll och sämre rostskydd än motsvarande Volvo. Mellan 1998-2010 ungefär så är det påfallande många tyska bilar som har dåligt rostskydd.
#1435515
När man plötsligt blir utan bil är det ju oftast lite tidspress på att skaffa en ny, men annars skulle jag råda till lite is i magen, bilen du vill ha kommer dyka upp till slut.
#1435521
Varför ersätter inte försäkringsbolaget med pengar så du kan köpa liknande/likadan, eller rent av kommer med konkreta tips på annonser.
Du bör verkligen inte acceptera att bli ersatt med en summa som inte köper dig en likadan (någorlunda) bil.
Eller har jag missförstått?
#1435526
Om du tittar på Passat så kan kanske även V60 vara intressant?

Är det inte försäkringsbolagets jobb att leta fram en motsvarande bil till dig?
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]