Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1435577
De flesta försäkringsbolag är jättebra tills man ska ha ut någon ersättning. Senast jag fick ett fordon påkört var det en husvagn. Den första värderingen de gjorde var exakt vad som begärdes för en liknande vagn på blocket, torts att det tydligt stod annonsen att det var ett renoveringsobjekt. De erbjöd därför 64000. En snarlik vagn som inte var ett vrak fanns hos en handlare för 99000. På en direkt fråga till handläggaren på försäkringsbolaget förklarade hon att jag skulle få en ersättning så att jag kunde köpa en likadan vagn från en handlare.
Två dagar senare hade de ändrat sig till att jag skulle få en ersättning motsvarande vad som troligen skulle begäras för en privatsåld likadan vagn på blocket. En affär hel utan garantier, alltså.
Förmodligen för att man inte skulle frestas att sätta eld på vagnen och då få mer i ersättning än som man hade sålt den själv.

Att de har sina principer är en sak. Men att säga olika saker olika dagar är uselt.
#1435579
V7003 skrev: lör 13 mar 2021, 10:01 Hej alla glada nu på vårkanten!
Följande rader kommer att skrämma vissa av er och det kommer att låta som om jag svär i kyrkan, men jag behöver ärliga och helst "oberoende" råd.
För några veckor sen var jag med i en allvarlig trfikolycka, där min bil räddade mitt liv. Det är en V70 D3 automat MY11 med Summum och High Performance Sound System | BLIS | Intelligent Driver Information System | Clean Zone | Nivomat paket/tillägg.
Efter olyckan fick jag veta från polisen och från mitt försäkringsbolag att bilen kommer med största sannolikhet inte rulla igen. Jag blev givetvis ledsen och började leta efter en likadan. Hittills utan resultat. De som finns, ligger på andra sidan 100tkr och därmed utanför min ekonomiska räckvidd. Jag kan sträcka mig till max 90 tkr. Måste tillägga att jag åker till världens ände om det skulle behövas för rätt bil. Jag köpte min V70 i Märsta, nästan 60 mil hemifrån.
Det verkar tyvärr så att jag måste tänka på andra märken, men utan att ge avkall på säkerheten.
Nu kommer svärandet... ;)
De bilar jag har tittat lite närmare på är Merca C-klass, Passat och Audi A6, BMW 5-serie och i viss mån Cittra C5.
Närmast hjärtat är en Merca. Passatens bromsar och dsg-lådor har dåliga rykten och fyrkrafs behöver jag inte. Audin är svindyr att reparera, och försäkra. BMW-ns bakgrund litar jag inte ett dugg på och vars förare för det mesta är väldigt friska på gaspedalen, men inredningen är en klass för sig. C5 är sköna till tusan, men kvaliten kommer inte i närheten av de övriga.
Kvarstår alltså Mercan från årsm 2011 och framåt. C200, C220 och bensinaren C180. Kombi och automat med krok allihopa.
I slutändan kostar de alla (+- några tusingar) lika mycket per år (inkl försäkring, skatt och bränsle för 2t mil) som min "avlidne" V70.
Så jag behöver tips från er, gärna konstruktiva och med egna erfarenheter.
Stort tack allihopa och ha en trevlig helg!
Mvh Laszlo
Merca C klass är fina. Haft en C320 CDi. Dock var det en 2009. Fin bil,med Mb komfort. Lagom storlek också. Har haft Eklass Mb också. C klassen är roligare att köra. Iaf de med nånting under huven
#1435581
Wow! Ja! Gärna! Vi får väl se vad får jag för min, men är beredd att pröjsa för mellanskillnaden. Förutsatt att jag inte får nått skamsumma. Stort tack för denna tips!
#1435592
dannesk skrev: Försäkringsbolaget tar kostnaden för att reparera bilen om det går annars så löser de in den och ersätter dig med värdet på just din bil.
De ersätter med anskaffningsvärdet av en motsvarande enligt deras sätt att se det. Det är ju just det här som är orsaken till så mycket konflikter. Vill påstå att problemet lika mycket består av "snåla" FB som ägare som inte förstår värdet på sin bil utan överskattar det.
#1435594
MartinS skrev:
TommyP86 skrev:Varför ersätter inte försäkringsbolaget med pengar så du kan köpa liknande/likadan, eller rent av kommer med konkreta tips på annonser.
Du bör verkligen inte acceptera att bli ersatt med en summa som inte köper dig en likadan (någorlunda) bil.
Eller har jag missförstått?
Så ser nog verkligheten ut ofta, man får en slant med pengar som de fått fram enligt någon värderingsfunktion de har. Att hänvisa till avsaknad av likvärdiga bilar till den pengen verkar enligt de erfarenheter jag haft genom bekanta varit i princip verkningslöst. Förr vet jag att det var vanligare men idag litar dom sjukt mycket på olika värderingstjänster som ibland inte alls avspeglar den aktuella verkligheten. Inlösen=Lotteri....
Jag vet att det är just så den ser ut. Det kommer dock alltid löna sig att vara envis och komma dragandes med det ena och det andra. I ena änden sitter du, i andra änden sitter någon som har betalt för att betala så lite man kan utan att kunden går ut med missnöjet på byn/forum etc.

Köpte du en begagnad v70 för 140k (ponera att det var ett reelt pris, inte windahls-pris) 2018, kommer du behöva betala lika mycket idag, som exempel. Om det inte är en tomhylsa då, men det var det inte i det här fallet.
Det innebär att försäkringsbolaget egentligen ska ersätta din bil med marknadsvärdet. Noll chans att det är första bud där...de vet väl om vad saker kostar, och att kunden då kanske godtar 90k eftersom bilen både rullat längre och blivit äldre.

Men, alla är fria att rätta in sig i ledet. Jag kommer bara med en annan synvinkel Bild
#1435596
Man kan ju tycka att de skall titta på ålder, mil o liknande utrustning. Tyvärr gör de inte så. Gav 70 för en opel vectra för ett gäng år sedan, två år senare kvaddas den och jag fick ut 26 tusen fast liknande bilar låg på blocket för 50 då. Ibland kan man undra om det är lönt att försäkra bilar
#1435599
Det är knepigt att slå till just nu utan att ha cash i handen och utan att veta exakt hur mycket jag kommer att få. Fn litar jag på Folksams löfte. De var väldigt tillmötesgående och informativa om vad kan jag förvänta mig om ang min bils värde. Jag vet att jag kommer inte att få orealistiskt mycket, typ 90tkr för min, men jag förväntar mig om en peng som gör det möjligt att köpa en nästan motsvarande bil. Jag är väldigt medveten om att vissa vagnar försvinner kvickt, därför måste jag tänka på alternativen också. Och just därför behöver jag erat råd och tips. Stort tack igen!
#1435608
Lövet skrev:
dannesk skrev: Försäkringsbolaget tar kostnaden för att reparera bilen om det går annars så löser de in den och ersätter dig med värdet på just din bil.
De ersätter med anskaffningsvärdet av en motsvarande enligt deras sätt att se det. Det är ju just det här som är orsaken till så mycket konflikter. Vill påstå att problemet lika mycket består av "snåla" FB som ägare som inte förstår värdet på sin bil utan överskattar det.
Jo, det är ju många som tror att just deras bil är värd hiskeligt med pengar för att de har satt på diverse boards och stickers samt osmaklig styling som poppys och tror att just deras bil är värd mer än andras. De gånger jag haft kontakt med FB pga skador och inlösen har det aldrig varit problem, vi har alltid kommit överens då man sakligt kunnat påpeka skicket på fordonet och vilka värdehöjande åtgärder man gjort, har alltid fått rimlig ersättning samt att jag haft lånebil iom att jag alltid har "MER-försäkring".
#1435610
V7003 skrev:Det är knepigt att slå till just nu utan att ha cash i handen och utan att veta exakt hur mycket jag kommer att få. Fn litar jag på Folksams löfte. De var väldigt tillmötesgående och informativa om vad kan jag förvänta mig om ang min bils värde. Jag vet att jag kommer inte att få orealistiskt mycket, typ 90tkr för min, men jag förväntar mig om en peng som gör det möjligt att köpa en nästan motsvarande bil. Jag är väldigt medveten om att vissa vagnar försvinner kvickt, därför måste jag tänka på alternativen också. Och just därför behöver jag erat råd och tips. Stort tack igen!
Ska bilen lösas in så lär du ju få besked om tänkbar ersättning för din bil rätt fort och detta brukar alltid gå att disskutera. Nu har jag nästan alltid haft Länsförsäkringar på mina bilar och de har alltid varit bra att göra med.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]