Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1435533
Jag har inte fått något definitivt besked från försäkringsbolaget, men de sa att jag skall ha motsvarande pengar som min skulle kunna köpas för. Enligt deras utsago så kommer de att ta hänsyn till min bils utrustningsnivå, skick på hjul/däck och skick (besiktning, service osv).
Jo, jag känner en viss tidspress också, men jag har rätt (på motpartens bekostnad) att ha en hyrbil under tiden jag kan köpa en egen.
Jag gillar Passat, men har åkt många gånger i en arbetskamrats V60 och det känns för instängt. Passatens design är väldigt tilltalande, men bilens kvalitetsrykte avskräcker mig en aning. Enligt VAG är bromsarna bilens akilleshäl och den är "samma" bromsar som min tidigare (nya) Seat Arona hade. Dennes bakbromsar geggade/rostade ihop efter bara två år. Hade en Golf MK VII också innan, men vi behövde en större. Ekonomisk till tusan, men för liten och egentligen lite trist.
Så väntans tider har bara börjat.
Stort tack för eran input!
Mvh Laszlo
#1435546
Lite drygt 25. Kanske 25,3 någonting
#1435563
Jag vill inte trampa på ömma tår, missförstå mig inte, men jag har åkt en hel del i en bekants diesel-automatcittra och blev skjutsade även av en annans merca. Har tom ägt såna bilar, fast inte exakt likadana. Citroën gör förbaskat komfortabla bilar men lyft tex bagagegolvet, öppna handskfacket, tryck på valfri knapp. Det finns skillnad i materialet, i kvalitén som delvis avspeglar sig i priset. Visa mig en C5 som har rullat över 40tmil och känns lika "fräsch" som en merca med motsvarande mil. I min kikare (sparade annonser) finns två st välutrustade C5-or. Men det finns minst en anledning till varför den ena kallas premiumbil och den andra inte.
#1435566
Råkade se denna annonsen på en V70 2.5FT 2011 och kom och tänka på ditt inlägg.
Lite över din budget, men går kanske att pruta lite? :-)

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... k/94572272

Verkar han ok historik med.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KZN316
#1435568
TommyP86 skrev:Varför ersätter inte försäkringsbolaget med pengar så du kan köpa liknande/likadan, eller rent av kommer med konkreta tips på annonser.
Du bör verkligen inte acceptera att bli ersatt med en summa som inte köper dig en likadan (någorlunda) bil.
Eller har jag missförstått?
Så ser nog verkligheten ut ofta, man får en slant med pengar som de fått fram enligt någon värderingsfunktion de har. Att hänvisa till avsaknad av likvärdiga bilar till den pengen verkar enligt de erfarenheter jag haft genom bekanta varit i princip verkningslöst. Förr vet jag att det var vanligare men idag litar dom sjukt mycket på olika värderingstjänster som ibland inte alls avspeglar den aktuella verkligheten. Inlösen=Lotteri....
#1435569
Cotag skrev:Om du tittar på Passat så kan kanske även V60 vara intressant?

Är det inte försäkringsbolagets jobb att leta fram en motsvarande bil till dig?
Försäkringsbolaget är väl inte någon annonsletare och tipsar om bilar som du ska testa och säga nej eller ja till, vet inte vad för bolag du har haft att göra med. Jag skulle aldrig acceptera att de skulle ta fram en liknande bil, det vill jag sjvälv göra. Försäkringsbolaget tar kostnaden för att reparera bilen om det går annars så löser de in den och ersätter dig med värdet på just din bil.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]