Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetePetrol
#1434146
Jag köpte en V70 2,5FT-09 i somras, som då hade gått drygt 21 000 mil. Den hade innan gått som tjänstebil hos en myndighet, så den var ju fullservad enligt bok. I går hittade jag dock en gammal verkstadsfaktura som fastnat bakom handskfacket, och enligt den hade bägge framhjulslagren bytts vid ca 19 000 mil. Vad kan detta bero på? Alla de bilar jag ägt genom åren har aldrig behövt byta något lager överhuvudtaget, och de har rullat över 30 000 mil allihop. Är det ett vanligt fel på just 09:an, eller kan det vara något med min framvagn eller liknande som inte är bra? Den går dock väldigt bra och jämnt utan vibrationer eller dragningar åt något håll.
Tacksam för svar...
#1434149
Ett framhjulslager kan hålla länge -- men det finns inga garantier att det kommer att göra det. Mig veterligt är inte -09 speciellt utsatta. För eller senare behöver hjullagerna bytas ut. Om de hållit 20.000 mil skulle i alla fall jag inte klaga, även om jag naturligtvis blir gladare om de håller längre.

Jag har som tidigast bytt framhjulslager efter 4.000 mil på en Audi A6 Allroad. Det gick på garantin.
#1434161
volvofantast skrev: sön 07 mar 2021, 09:45 Har dom hållt 19000 ni så är det bra,var glad att dom är bytta
Självklart är jag glad för detta :-) Tyckte bara att det var lite konstigt. Innan hade jag en V70 2,5 T-04 som körts ganska hårt, så som man gör med en turbo :-D . Denna hade rullat 32 000 mil på samma framhjulslager när jag lämnade den i inbyte...
#1434274
Var det inte på de här årgångarna som Volvo dumpade FAG och övergick till kinesiska hjullager..? :P
Å andra sidan, FAG-lagren på min gamla V70 gav upp vid 20k respektive 50k. Misstänker att det där första haveriet var mitt eget fel, var förmodligen lite för närgången med högtryckstvätten på styrspindelns insida och tryckte kanske in vatten i lagret..

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]