Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunminer
#1433900
Hej, jag skulle behöva hjälp att klura ut vad det är för fel på min bil, har en V70 2,4ft 2010. Den skriker rejält när man startar den. Har bytt kamrem, vattenpump, spännare och remmar. Trodde först det var spännaren som skrek men så var det tyvärr inte. Funderar nu om det kan vara oljekanalerna som täppt igen sig? Har bytt olja flertal tillfällen samt haft i oljetillstas för lyftarna. Ska försöka få upp en video här så får ni höra skräcklätet. :-/
av Yaniz
#1433908
Uppkommer det skrikande ljudet uteslutande vid kall motor och upphör efter 10-20 sekunder?

P S Du får sannolikt fler svar om din rubriksättning är mer specifik.
av Yaniz
#1433977
Med 103,6 % säkerhet läcka mellan avgasgrenrör och block. Här bjuder jag på en arbetsbeskrivning:

Arbetsbeskrivning -Skrikande ljud vid kallstart (läcka vid avgasgrenrör)

Här kommer en arbetsbeskrivning avseende åtgärd av läcka vid avgasgrenrör. Kanske hjälper det någon i framtiden.

Symptom: Skrikande ljud vid kallstart som avtar efter 5-15 sekunder.

Hör du ett skrikande ljud vid kallstart som detta www.youtube.com/watch?v=st6iPPtfbuc&feature=youtu.be är det med all sannolikhet ett läckande avgasgrenrör eller rättare sagt en läcka mellan avgasgrenröret och motorblocket. Det är ett vanligt fel på Volvos 5-cylindriga motorer och beror på följande:

1) Lösa eller tappade muttrar till avgasgrenröret (billig åtgärd som du utför själv - kostnad någon 100-lapp på sin höjd för brickor och muttrar)
2) Brustna pinnskruvar och tappade muttrar (dyrt på verkstad 6000-9000 kr på Volvoverkstad - kan vara knepigt att få ut brustna pinnskruvar om de är kvar i blocket)
3) Blåst/ trasig packning (dyrt 6000-9000 kr beroende på om pinnbultar gått av och sitter kvar i blocket)

Börja med att kolla om det räcker med åtgärd enligt punk 1 ovan (vilket oftast är fallet).

Arbetsbeskrivning (alla riktningsanvisningar utgår ifrån att du står framför bilen och tittar in i motorrummet:

Lösgör och avlägsna minuskabeln på batteriet. Lossa klammskruvarna (8mm) på båda klammorna på turboröret, lossa skruven 10mm från rörets konsol och avlägsna därefter turboröret. Stoppa in en ren trasa eller plastpåse i turboröret vid torpedväggen (där vill man inte få in föremål). Lossa skruvar (4x10mm) som håller värmeskölden som täcker avgasgrenröret på plats. En skruv är väl synlig, en annan sitter ej synlig vid värmesköldens övre kant på höger sida, därefter sitter det två ej synliga skruvar med fjäder horisontellt i förhållande till senast nämnda skruv. Se upp så du inte tappar fjädrarna! Kort spärrskaft med längre hylsor underlättar.

Nu är det dags att bända ut värmeskölden. Placera en kortare stropp runt turboröret och dra det rejält åt vänster och haka fast stroppkrokarna på lämplig plats i motorrummet. Du kan trycka röret rejält åt vänster, då det är mycket böjligt. Lyft nu värmeskölden i dess vänstra sida och kila fast skölden mellan röret och motorblocket. Nu bör du se ett ca: 2 cm långt uttag för skruv på skölden. Placera ett bräckjärn/ mindre kofot/ låååång skruvmejsel i uttaget, placera en brädbit på motorn och bänd upp skölden med en hävstångsrörelse. Därmed kan du avlägsna skölden.

Nu är det dags att inspektera avgasgrenröret, muttrar, brickor och pinnskruvar. Oftast sitter alla muttrar kvar men några är lösa. Har några behagat lämna sina poster, är det bara att köpa nya på Volvo för några kronor. Du inspekterar lättast med en spegel eller ännu bättre genom att fotografera med mobilkamera. Nu när du bekantat dig med hur/ var muttrarna sitter får du känna dig fram ståendes vid vänster framskärm och med en böjd ringnyckel 13mm dra åt de lösa muttrarna. Var försiktig, godset är av aluminium och tål inte överdrivet mycket Nm.

Nu är det bara att återmontera det som demonterats. Kan vara lite knepigt att få ner skölden igen, men vinkla den högra sidan nedåt och kila därefter fast den vänstra mellan turboröret och blocket och tryck till ordentligt för att få den på plats. Skruva tillbaka återstående skruvar och se upp med fjädrarna till två av skruvarna.

Förhoppningsvis hörs inget skrikande missljud när du nu startar motorn.

Verktyg och hjälpmedel som behövs:

- kort spärrskaft
- förlängare till spärrskaft
- hylsor 8mm, 10mm, 13mm (långa hylsor 10mm och 13mm underlättar)
- böjd ringnyckel 13mm
- kort stropp med hakar
- plastpåse eller ren trasa
- brädbit eller ett gummistycke
- bräckjärn/ kofot/ lång skruvmejsel
- monteringshandskar

Tips. Jag brukar binda verktygen med ett snöre vars ände jag sedan knyter fast någonstans i motorrummet när jag arbetar på ställen där det är svårt att komma åt. Skulle jag tappa verktyget är det bara att fiska upp det med hjälp av snöret.

Lycka till!

Jag frånsäger mig härmed allt ansvar för person- eller egendomskada som kan uppstå i samband med arbete som utförs enligt arbetsbeskrivningen ovan. Åtgärd, ingrepp eller reparation utföres på egen risk och eget ansvar.

Med reservation för eventuella felskrivningar.

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]