Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
#1432746
Går det att få drägligt ljud i en XC70 från 2009/2010 med Performance? Jag tänkte inte så långt när jag köpte bilen och prioriterade andra saker, men det är verkligen platt ljud i Performance. Jag är ingen audiofil men skulle gärna ha en smula schystare ljudbild för inte allt för mycket pengar. Har tittat på Dynadio-grejer från skroten, men osäker på om det är lönt?

Har läst bland annat här på forumet att stereon har anpassad EQ för just de befintliga högtalarna och att andra högtalare ändå inte kommer kunna leverera, stämmer detta? Vad kan man göra åt det? Vad har jag för alternativ? Har även sneglat på Hertz Dieci DCX då de verkar vara designade för att gå direkt på befintlig anläggning. Men jag är öppen för att köpa ett slutsteg om det går att koppla in.

Kan nämnas att jag är helt novis på bilstereo.
#1432796
Har samma problem jag, har en XC70 2011 med Performance ljud. Hade tänkt o skapa en egen tråd men känns onödigt, då jag har exakt samma funderingar som dig.

Jag kan inte det här med billjud, och suttit och googlat i timmar. Allt jag kan hitta är folk med High Performance som vill uppgradera, knappt någon med Performance som vill uppgradera.

Jag fick tag på High Performance högtalare, men slutsteget eller förstärkaren eller stereon, vad jag nu har, kan max putta ut 20W, dessa högtalare vill ha 40W. Så det blir ju inte så hög volym.
Därför vet jag inte riktigt hur dessa skulle passa bättre, https://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalar ... 2007-.html jag behöver väl ändå ett slutsteg? Något som ger extra kräm? Jag tror det där paketet är för dom med high performance eller premium, dom som har ett slutsteg under sätet, vilket jag INTE har.

Hittar heller ingen info om det går att eftermontera ett slutsteg på mitt performance system. Bara folk med High Performance som bytte till Premium slutsteget.
Antingen köper jag ett BRL kit, eller så kör jag High Performance. I vilket fall som helst behöver jag väl ett slutsteg nånstans?
#1432824
Det beror på när bilen producerades.
När jag köpte min bil (2012 års modell) fanns det fyra versioner.
  • Performance, 4*20 W, 5" skärm, CD, ej USB/streamning.
  • High Performance 4*40 W, 5" skärm, CD.
  • High Performance Multimedia, 4*40 W, 7" skärm, DVD
  • Premium Sound, 5*130 W, 7" skärm, DVD, Dolby Pro Logic, subwoofer möjlig.
Med 7" skärm var backkamera, navigator och TV möjliga.

Men året före såg listan ut så här.
  • Performance, 4*20 W, CD, tillval för USB/iPod.
  • High Performance 4*40 W, CD, USB, subwoofer och CD-växlare möjlig.
  • Premium Sound, 5*130 W, CD, Dolby Pro Logic, subwoofer och CD-växlare möjlig.
Året efter (2013) kom möjligheten till Sensus Connected Touch (var det någon alls som skaffade det?), som en förövning till Sensus connect.
#1432977
UnleashFusion skrev: sön 28 feb 2021, 13:35 här har du en som har den lägsta "performance" och som du uppgraderat med då externa slutsteg etcetc.

lärorikt och du kan göra själv också!
Nice, tack. Jag har kollat på hela hans ljudserie nu. Den där Musway M4+ verkar kompetent, sedan får man försöka hitta några högtalare också. Men det är en ganska dyr lösning, men jag gillar verkligen möjligheten att gå med Bluetooth direkt till slutsteget och lämna stereoenheten utanför det hela.
#1432978
apersson850 skrev: sön 28 feb 2021, 16:14 Det beror på när bilen producerades.
När jag köpte min bil (2012 års modell) fanns det fyra versioner.
  • Performance, 4*20 W, 5" skärm, CD, ej USB/streamning.
  • High Performance 4*40 W, 5" skärm, CD.
  • High Performance Multimedia, 4*40 W, 7" skärm, DVD
  • Premium Sound, 5*130 W, 7" skärm, DVD, Dolby Pro Logic, subwoofer möjlig.
Med 7" skärm var backkamera, navigator och TV möjliga.

Men året före såg listan ut så här.
  • Performance, 4*20 W, CD, tillval för USB/iPod.
  • High Performance 4*40 W, CD, USB, subwoofer och CD-växlare möjlig.
  • Premium Sound, 5*130 W, CD, Dolby Pro Logic, subwoofer och CD-växlare möjlig.
Året efter (2013) kom möjligheten till Sensus Connected Touch (var det någon alls som skaffade det?), som en förövning till Sensus connect.
Hur ser det ut med möjligheterna att uppgradera Performance med Dynaudio? Tänker om jag får tag i slutsteg och högtalare. Går det att koppla på kabelhärvan vid höger framdörr och köra via Dynaudios slutsteg? Tänker att eftersom det finns Volvo original så borde det fungera hyfsat smärtfritt?
#1433009
Jag har inte brytt mig, för min High Performance Multimedia väsnas tillräckligt för vad jag vill höra på. Men jag har förstått det som att normalt sett är det "omöjligt", för Volvo vill inte att det ska vara möjligt. Så det kräver något slags fixande, med mjukvaran och bilens konfiguration, eller med någon hårdvara, för att det ska fungera.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]