Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har blivit med XC70 2015, men vill ha bättre ljud...
Kan jag byta ut min befintliga High Performance-förstärkare under passagerarstolen och sätta en Premium Sound-förstärkare istället om jag nu skulle snubbla över en sådan?
Båda får väl optisk signal från stereon?
Eller är det mer saker som påverkar, t ex mjukvara?
Kan jag i så fall välja fritt bland Premium Sound-förstärkarna, så att även en förstärkare från MY 08-11 skulle funka? (Min är alltså en 2015)
(Och naturligtvis kommer jag även att byta ut högtalarna...)
Jag vet att det finns kompetens i massor här, så snälla dela med er av era kunskaper! Jag har sökt här i forumet och även googlat elsewhere, men jag kan inte se att ämnet varit uppe för diskussion tidigare.
Och en sak till: alla som inte svarar anses skyldiga till att titta på Melodifestivalen ikväll! 8-)
Nix, du behöver ny mjukvara som Volvo inte tillhandahåller, kan gå via VDASH men det får du kolla med dem. Är inte ens säker på att det är samma kabelstam till stärkarna, men jag vet inte
På tidigare modellerna är det samma kablage åtminstone. Källa: jag hade HP innan jag bytte till premium. Dock har jag inte bytt instrumentpanel för att få dit centern ännu, och sub ligger också nånstans i framtiden.
Tack för ert engagemang, det var minsann snabba svar!
Är mitt enda alternativ att behålla befintlig förstärkare, använda de förstärkta högnivåsignalerna och skicka in i ännu en förstärkare. Det är alltså så omständligt det behöver vara?
För visst hade det varit fiffigt om man bara kunde byta förstärkare...
Jag har försökt skicka min frågeställning till VDASH på d5t5.com men det blir ”Server error” hela tiden.
Fortsätt gärna fylla på med tips, ni som är klara med Mello! 8-)
Jag har bytt till Premium förstärkaren i min V70 -12a. Använde inte vdash eftersom jag själv kan fixa CarConfig eller "mjukvaran" utan att betala några stolliga ryssar pengar :)

Det tråkigaste med Premium uppgraderingen är ju att montera centerhögtalare när man inte har rätt instrumentbräda.. dels är det ju dyrt att köpa den med uttag för center och sedan jobbet att byta är ganska omfattande!

Det är inget smutsigt jobb iofs och nåt man kan pyssla med av och till under en helg t.ex så inte familjen blir trött när pappa leker hela dagen och natten i garaget.

Men visst går det, är inga problem alls egentligen!
Intressant läsning, Johnnype!
De stolliga ryssarna är väl egentligen tjecker - som vill ha checkar? ;-)
Är det alltså en Premium Sound-stärkare, årsmodell ’08-’11 som du har installerat i din V70 ’12?
Det var i så fall goda nyheter! Om jag skullenförsöka mig på samma sak - vem skulle du då tipsa mig om som skulle kunna fixa CarConfig eller mjukvaran åt mig?
Sedan detta med centerhögtalaren - den borde man väl kunna skippa helt och hållet, eftersom våra instrumentbrädor inte är förberedda för en sådan. Bytte du verkligen ut hela instrumentbrädan? :-o
Om du satte i hela Premium Sound - hur gjorde du med kablaget till högtalarna i framdörrarna, det är ju ett 3-vägssystem... Men de är kanske parallell- eller seriekopplade med delningsfilter?
Det skulle vara väldigt intressant att få veta lite mer om hur du gjort! :party:
Jag gjorde en likande operation på min V50, vilket till största del är samma procedur som på V70. viewtopic.php?t=155916.

Det du kommer behöva göra är att ändra i bilens konfiguration från High Performance -> Premium Sound samt stänga av Security on MOST/ITP off, det sistnämnda var det jag först hade missat när jag höll på med detta. Det Security on MOST gör är att förhindra dig från att installera begagnade styrenheter i infotainmentsystemet, ett typ av stöldskydd som dock till och med Volvo med glädje kan programmera bort åt dig.

Båda dessa parametrar är lagrade i bilens CEM. Detta kan du antigen göra genom att åka till Volvo (dyrt), använda den tjeckiska (överprisade) lösningen eller löda in dig direkt i MCUn i CEM om du har de kunskaperna.

Nu gissar jag bara, men jag misstänker starkt att slutsteget kommer fungera även fast du inte ändrar CarConfig (förutsatt att du har stängt av Security on MOST). Det är min erfarenhet från P1 bilarna, det enda är att du saknar några equalizer inställningar i radion.

Om du inte känner för att byta instrumentbrädan kan du ju alltid skippa center-kanalen? Så gjorde jag på min bil tills jag fick tag på en ny överdel med ett hål i. :P
Uppenbarligen har några av er lyckats med en sådan uppgradering - och det inger ju förhoppningar om att det är genomförbart!

Men CarConfig, Security on MOST, ITP off, MCU, CEM... Det här är helt okänd mark för mig...

Vet ni var man skulle kunna få hjälp med att få detta gjort till en vettig peng? Någon här på forumet - kanske rentav någon av er som har svarat? Ni verkar ju kunna det här utan och innan... Att låta någon Volvo-verkstad göra det, tror jag blir för dyrt - om de ens vill befatta sig med det...

Skulle ni - som vet och kan - välja att gå den vägen, dvs att använda Premium Sound-komponenter. Är det det mest prisvärda sättet att uppgradera ljudet på?

En variant är annars att att använda utvalda delar från Premium Sound - högtalarna håller kanske högre klass än förstärkaren? (Det vet jag alltså inte om de gör, det är kanske tvärt om...)
Då skulle man kunna låta befintlig förstärkare sitta kvar och plocka ut högnivåsignalerna (ev via hög-/lågnivåomvandlare och DSP) och sedan låta en eftermarknadsförstärkare ta vid och skicka till Dynaudio-högtalarna. För jag misstänker ändå att de står sig bra mot eftermarknadshögtalare.

Trots att jag nu har läst så många forumtrådar framlänges och baklänges, står jag ändå här helt rådvill... :-o
Jag vill ha bra ljud - vilken är den bästa, enklaste och prisvärdaste vägen dit för mig? :-)

Och förresten - är det inte ett problem att ha gått in och configat hit och dit, och sedan lämna in bilen till Volvo-verkstad och så får de för sig att göra en programuppdatering - blir inte allt knas då?
RaceRace skrev:Jag vill ha bra ljud - vilken är den bästa, enklaste och mest prisvärda vägen dit för mig? :-)
Köp rätt bil från början?
Jag har hört talas om de dom bytt högtalare, enbart, och fått bättre resultat än vad de hade innan.

Själv lyssnar jag mest på radio och tycker High Performance Multimedia räcker för ett referat från en skidstafett, eller vad det kan vara, så jag har ingen annan erfarenhet att dela.

Hur gjorde dom när dom lossade på inre[…]

Handbroms fastnat V70 -14 D4

Ta bort elmotorn så kan du säkert "[…]

Har varit med om (på olika bilmärken) a[…]

Vilken mjukvara har ni?

Screenshot_20250426_014444_Volvo Cars.jpg Det &[…]