Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
#1475682
Bilen har varit på årsservice hos volvoverkstad och det finns inga felmeddelanden. De misstänker att det är termostaten som är trasig. Verkar invecklat att byta denna. Någon som gjort det på en v70 2,4D 2010?
av ÖIVIN
#1483849
Nu är termostaten bytt men ingen skillnad.
Har spolat värmepaketet 2 ggr och det blev bättre för varje gång men långt ifrån bra. Aluminiumrören som syns bakom mattan mot torpeden på höger sida blir varm men inte het. Jag antar att det är kylarrören från motorn. Hur varm brukar de bli? Någon som har något tips?
av Desmodue
#1484268
Vår förra bil var samma modell och årgång som din. Vi hade också problem med värmen och verkstaden konstaterade att en tempgivare mot torpedväggen var felande. Billig reservdel men dyr att byta. Verkstaden släckte felmeddelanden och den fungerade väl hyfsat bra efter det men blev inte riktigt bra och det märks ju skillnad mot vår MY16 D4.
Vi körde också 60 mil med jackor och vantar på.
av ÖIVIN
#1505997
Hej igen! Dieselvärmaren fungerar men värmer inte lika bra som den brukar. Det blev bättre efter rengöring av värmepaketet. Var en viss skillnad i temp mellan in och ut på värmepaketet. Jag kan mäta mer exakt senare och återkommer då.
av ÖIVIN
#1522708
Nu har jag äntligen fått fart igen eftersom parkeringsvärmaren också har gett upp så nu är det kallt i kupen.
Jag har mätt temperaturen på rören till värmeväxlaren inne i kupen. Ingående rör kommer upp i 40-47 grader, utgående ca 10 grader lägre när jag kör fläkten. Stänger jag av fläkten jämnas tempeaturen ut,kanske till och med varmare på utgående märkligt nog (ca 47-50 grader).
Mäter jag trmperaturen i kylvätskebehållaren så är kylarvätskan 51 grader. Är det normalt? Trodde det skulle vara högre temperatur i kylarsyskemet.
Om vattenpumpen har havererat vsd händer då? Någon som har någon teori?

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)