Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
#1427927
Hej! På våran 2,4D 2010 så har kupevärmen slutat fungera. När man har klimatanläggningen i auto så blåser det väldigt uppåt vindrutan. Om man styr ner värmen med knapparna för golv och mittenläget så blåser det kallt på förarsidan och varmt på passargerarsidan,både på golv och ur gallren i instrumentbrädan. Är det någon tempgivare som är trasig eller är det något spjäll som inte fungerar som det ska? Bilen var in på årlig service i höstas. Vet ej om det gjordes en programuppdatering eller ej men jag upptäckte detta fel ett kort tag efteråt men det kan ju förstås vara en tillfällighet också. Någon som har något tips?
av Karlos
#1432045
Har precis samma fel och enda felkoden jag kan läsa ut med vida är "ccm-u200223" vilket betyder
Kod: Markera allt
Make:
Volvo

Code:
CCM-U200223

Definition:
Switch. General Signal Failures. Signal Stuck Low

Description:
Climate control module (CCM) checks the status of the keypad. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that: The signal from some key is constantly low. The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of: Ignition switch position I and II.

Cause:
Button has been held down for more than two minutes.
Kan det vara dags för ny ECC? Behöver den isåfall kodas in eller är det bara att byta?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1432121
Verkar ju som om den fått för sig att en knapp är ständigt intryckt. Antingen har knappen fastnat, eller så är den kortsluten, eller så är det något fel i klimatanläggningen styrenhet, så den bara tror detta, fast det inte är så.
av ÖIVIN
#1432633
Borde det inte finnar någon tempgivare på vänster resp höger sida? Tänkte om denna är trasig. Skulle isåfall vara intressant att skifta dessa och se om felet följer med.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1432700
Det fanns i tidigare modeller givare i höger och vänster luftkanal. Men nu har de ersatt dessa med en gemensam givare i fläkt- och luftfördelningshuset och givaren för kupétemperatur i mittkonsolen. Dessutom finns solinstrålningsgivaren på instrumentbrädan och yttertemperaturgivaren i backspegeln.

Min gamla 850 hade både separata kupé- och luftkanalgivare vid höger och vänster sida. Förmodligen har de insett att de kan beräkna de här värdena med utgångspunkt från färre mätställen.

Däremot finns separata spjällmotorer för höger och vänster temperatur. De andra tre styr luftflödet.
Senast redigerad av 2 apersson850, redigerad totalt 0 gång.
av Karlos
#1432847
Googlat men inte hittat något om givare i luftkanalerna. du har inte mer info? Artikelnummer eller liknande vore smutt. Tack på förhand!
av Karlos
#1432908
Tack!

Låter som att det kan vara spjällmotorerna.

Nu när det varit varmt har jag kunnat testa ACn lite bättre och den verkar funka korrekt på båda sidor.

Sitter spjällmotorerna i mittkonsolllen på varsin sida? Har sett lite guider på dessa så kanske värt att börja gräva där

EbbevonVolvo, Är nog Google Android Automotiv[…]

!2v uttag/cigguttag

Men problemet är ju att jag har ström i […]

Min är 8 år och har börjat flä[…]

Är ju inga problem om man inte har DPF. S&a[…]