Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426931
Har en V70 2010 med Four-C som har gått 12.000 mil. Jag har ett missljud vid ojämt väglag. Kör jag i Comfort-läge så kommer ljudet mer frekvent än om jag kör i Sport-läge. Bilen är nybesiktad och jag bad besiktningsmannen kolla bussningar och stag i framvagnen extra noga men allt såg bra ut enligt honom.
Bilen sväljer ojämnheter i vägen ganska dåligt, skarvar i körbanan känns ganska "hårt" i bilen även i Comfort-läge.

Eftersom missljudet uppstår lättare när bilen körs i Comfort-läget så är min gissning att dämparna fram är slut?
Trodde jag skulle få en felkod om tex all olja läckt men så är det alltså inte?

Tänkte jag ställer frågan här innan jag beställer nya dämpare.
#1430591
Om ingen olja läckt ut ur dämparna, varför skulle dom vara kass?

Hade nog åkt till en bra betrodd volvo-verkstad för att bekräfta det isf... till min V70R 04:a med 4-c kostade dämparna 4500:-/st för typ 10 år sen.... sen om nån ska byta dom åt dig oxå....
#1438840
Följer upp min egen tråd då det kanske kan hjälpa någon annan. Båda dämparna fram hade läckage så det var bara att byta dom.
Köpte Monroe C2511L och C2510R från på Autodoc plus alla andra delar/lager till stötdämparna (exkl. fjädrarna som flyttades över).
Blev tyst och fint efter bytet.
#1439011
P2daO skrev: tor 01 apr 2021, 10:46 Följer upp min egen tråd då det kanske kan hjälpa någon annan. Båda dämparna fram hade läckage så det var bara att byta dom.
Köpte Monroe C2511L och C2510R från på Autodoc plus alla andra delar/lager till stötdämparna (exkl. fjädrarna som flyttades över).
Blev tyst och fint efter bytet.
Du skippade Four C alltså och monterade vanliga dämpare. Fick du inte en massa felkoder då?

Har du Four C bak nu och Icke Four C fram?
#1439024
StefanN skrev: fre 02 apr 2021, 09:22 Det är väl 4C?
Aha, så Monroe C2511 är elektroniska Four C dämpare. Det var sjukt bra pris på dem. 600 Spänn från tyskland. Kostar väl typ 6000 kr på Volvo.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]