Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkv
#1426514
Hej!

Dotterns a-traktor 2.5t flexifuelmotor höll på att nästan koka när vi var ute och rullade i 30 i ca 1h.

Märkte då att kylarfläkten inte gick trots att det var varmt som attan. (Tryckte ut vatten ur kylvätskebehållaren)

Tips på hur vi kan felsöka den? Verkar inte ge felkoder i obd.
av mkv
#1426681
Javerhammar skrev:Den sitter väl på en säkring? Kolla den, är den hel så följ rådet av pb81
Jag har inte hittat i instruktionsboken att där skall finnas någon säkring för denna? Vet du var den finns?

Skall testa om fläkten går genom att direktkoppla till 12v spänning. Men hur kan jag testa att den lilla dosan som sitter på fläkten (och styr den?) faktiskt fungerar och gör sitt? Tips?
#1426692
"Den lilla dosan" borde väl vara en termostat? Hämta en Multimeter eller Ohmmeter. (Multimeter kan man använda i många fler sammanhang) Lossa dom två anslutningarna på termostaten tillfälligt. Tag en hårtork eller i värsta fall en varmluftpistol, men blås inte på nära håll med en sådan! Det kan bli 300 - 400° C. Kylarvätskan skall i realiteten bara vara mellan 90 och 100° C som max.
Anslut ohmmätaren till flatstiften och värm försiktigt upp termostaten. Det syns på instrumentet om den leder ström eller inte. För att veta mer, skulle man kunna ha en IR-termometer och mäta samtidigt på termostaten när den öppnar eller stänger. Alltså vid vilken temperatur. Detta är kanske inte nödvändigt, men kan i vissa fall ge bra upplysning.
Glöm inte att sätta tillbaka anslutningarna på termostaten.
#1426854
Fläkten har inte någon egen termostat, utan styrs av styrsystemen. Det är inte bara kylvattentemperaturen, utan även gastrycket i luftkonditioneringen som styr om fläkten ska gå.
av mkv
#1426922
apersson850 skrev:Fläkten har inte någon egen termostat, utan styrs av styrsystemen. Det är inte bara kylvattentemperaturen, utan även gastrycket i luftkonditioneringen som styr om fläkten ska gå.
Låter komplicerat, kanske är enklast om jag kopplar 12v direkt till fläkten med en knapp från kupén så får dottern komma ihåg att starta den när hon är ute och kör...
#1426996
Fläkten är PWM (Pulsbreddsmodulering) (PWM pulse width modulation)styrd, du måste i så fall koppla in dig efter boxen som sitter på fläkten. Det sitter garanterat en felkod på fläkten, dock lär du behöva vida för att läsa ut den.
Å snälla ska du koppla fläkten till en knapp så se till att koppla fläkten över ett relä :-)

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.