Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426220
Jag fick nyss det nya fästet till bältet på bilen vid servicen. Jag själv märkte ingen skillnad, men min fru 150cm lång(kort), kan nu knappt ens knäppa bältet längre. Definitivt inte använda elhandbromsen. Vad ska man göra nu? Hon vägrar nästan använda bilen då hon bara kan röra sig ett par cm. Bältet måste blivit minst 20cm kortare.
Någon annan som märkt av detta?
#1426225
Har inga bekymmer själv....men det var Exakt detta jag funderade på, när jag såg mekanikern byta på min...att bältet bör bli mycket kortare!
Amerikanarna har väl längre bälten som standard, vad jag har hört. Kan ju isåfall vara en lösning, att få tag på just ett sådant bälte.
#1426270
Tror alla jag vet redan fått brev om återkallelse för länge sedan men jag har inte fått överhuvudtaget, vilket inte verkar vara en nackdel. Ska man ens åtgärda detta då lösningen inte är acceptabel om man hör på de som varit in. Är det bara en tillfällning lösning som de utför nu för att byta infästningen senare så bältet blir lika långt?
#1426272
Är det någon som kan beskriva i detalj vad det är som görs?

På förarsidan är ju oftast bältet tillräckligt långt, men hur är det på passagerarsidan där många kanske har barnstolar/babyskydd vilka kan kräva ganska långa bälten?
#1426291
Jag har inte heller fått denna återkallelse (V60 MY17).
När bilen var på service i mitten på oktober fanns det inget i datorn om att den är föremål för åtgärd.
Ett avkortat bälte skulle göra mig skogstokig...
#1426358
De tar bort wiren nere vid bältessträckaren( sitter innanför bältets plastskydd) p.g.a att det i sällsynta fall har brustit ett fåtal kardeler i wiren av åldersslitage. Detta gäller bara förarstolen och bältet fästs istället i stolen på samma sätt som i passagerarstolen och blir i princip lika långt som passagerarstolens bälte.
#1426363
Men... hur korta bälten har ni egentligen? När jag läst detta tittade jag på min bil. Om jag sätter dit bältet på vanligt sätt, och sen drar överdelen av bältet framåt, då kan jag utan vidare lägga det över rattkransen. Jag når nästan fram till hastighetsmätaren.
Det känns som att jag skulle kunna pruta bort en hel del bälte där, och det skulle ändå räcka till.
#1426371
apersson850 skrev: fre 29 jan 2021, 17:41 Men... hur korta bälten har ni egentligen? När jag läst detta tittade jag på min bil. Om jag sätter dit bältet på vanligt sätt, och sen drar överdelen av bältet framåt, då kan jag utan vidare lägga det över rattkransen. Jag når nästan fram till hastighetsmätaren.
Det känns som att jag skulle kunna pruta bort en hel del bälte där, och det skulle ändå räcka till.
Precis, har fått fästet fixat på min V60cc -16 och när jag sitter i stolen bältad kan ja dra fram bältet framför ratten så längden är inget problem i min bil.
Senast redigerad av 1 V60ccsummum, redigerad totalt 0 gånger.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]