- ons 27 jan 2021, 01:43
#1425868
Hej, alla Rullare!
Jag har hängt här på forumet en hel del, vilket har gett mig bra svar på många frågor, inte minst i valet av bil.
Det blev en manuell XC70 2015 D4 AWD - den femcylindriga, alltså.
Att det blev femcylindrigt var mycket viktigt för mig - jag har tidigare ägt femcylindriga Volvo och Audi och gillar verkligen motorsången!
Men... Jag vill ha mycket MER ljuvlig motorsång!!! Nu kan man bara knappt ana skönljudet...
Idealiskt hade varit om det brölade på lite eggande sådär under acceleration, för att sedan tystna vid jämn fart (annars blir det ju tröttsamt i längden).
Vad jag har förstått av allt jag läst på olika forum är att turbo, partikelfilter och katalysator tillsammans dämpar avgaspulserna så pass mycket, att man hade kunnat plocka bort alla ljuddämparna och ersatt avgasrören med typ stuprör, utan att höra någon skillnad.
Är det verkligen så illa? BSR:s Sportflow-system och Simons sportsystem (samma?) ser ut att ha ljuddämparna i slutrören. Jag tycker att systemen ser bra ut, det är ju en intressant lösning. Men om det inte hörs någon skillnad inifrån kupén whatsoever - då ser jag ingen anledning till att investera i ett sportavgassystem. Att det skulle ge fler hästar tror jag inte på, och det är inte heller något som tillverkarna påstår att de gör heller, åtminstone inte på min bil.
Men om nu moderna dieselmotorer är så dämpade, och om nu sportavgassystem i princip inte ökar effekten alls - varför köper folk dem? Om det nu bara var fetare slutrör för syns skull man ville åt, så blir ju det otroligt mycket billigare att bara köpa nya slutrör...
En väg att gå hade varit att ta bort partikelfiltret, men av princip är den genvägen otänkbar för mig, så det förslaget behöver jag inte.
Så snälla - finns det verkligen inte någon som har skaffat sportavgas till en Volvodieselfemma med DPF/partikelfilter? Snälla, dela i så fall med er av era erfarenheter! Blev ni nöjda? Hur påverkades ljudet? Kunde man höra någon ljudmässig skillnad inifrån bilen (den viktigare aspekten för mig)? Om det nu blev någon skillnad - påverkades både ljudnivån och ljudkaraktären?
Jag skulle vara ytterst tacksam för bra feedback in my quest for better and more powerful five cylinder exhaust sound!
Jag har hängt här på forumet en hel del, vilket har gett mig bra svar på många frågor, inte minst i valet av bil.
Det blev en manuell XC70 2015 D4 AWD - den femcylindriga, alltså.
Att det blev femcylindrigt var mycket viktigt för mig - jag har tidigare ägt femcylindriga Volvo och Audi och gillar verkligen motorsången!
Men... Jag vill ha mycket MER ljuvlig motorsång!!! Nu kan man bara knappt ana skönljudet...
Idealiskt hade varit om det brölade på lite eggande sådär under acceleration, för att sedan tystna vid jämn fart (annars blir det ju tröttsamt i längden).
Vad jag har förstått av allt jag läst på olika forum är att turbo, partikelfilter och katalysator tillsammans dämpar avgaspulserna så pass mycket, att man hade kunnat plocka bort alla ljuddämparna och ersatt avgasrören med typ stuprör, utan att höra någon skillnad.
Är det verkligen så illa? BSR:s Sportflow-system och Simons sportsystem (samma?) ser ut att ha ljuddämparna i slutrören. Jag tycker att systemen ser bra ut, det är ju en intressant lösning. Men om det inte hörs någon skillnad inifrån kupén whatsoever - då ser jag ingen anledning till att investera i ett sportavgassystem. Att det skulle ge fler hästar tror jag inte på, och det är inte heller något som tillverkarna påstår att de gör heller, åtminstone inte på min bil.
Men om nu moderna dieselmotorer är så dämpade, och om nu sportavgassystem i princip inte ökar effekten alls - varför köper folk dem? Om det nu bara var fetare slutrör för syns skull man ville åt, så blir ju det otroligt mycket billigare att bara köpa nya slutrör...
En väg att gå hade varit att ta bort partikelfiltret, men av princip är den genvägen otänkbar för mig, så det förslaget behöver jag inte.
Så snälla - finns det verkligen inte någon som har skaffat sportavgas till en Volvodieselfemma med DPF/partikelfilter? Snälla, dela i så fall med er av era erfarenheter! Blev ni nöjda? Hur påverkades ljudet? Kunde man höra någon ljudmässig skillnad inifrån bilen (den viktigare aspekten för mig)? Om det nu blev någon skillnad - påverkades både ljudnivån och ljudkaraktären?
Jag skulle vara ytterst tacksam för bra feedback in my quest for better and more powerful five cylinder exhaust sound!