Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425868
Hej, alla Rullare!

Jag har hängt här på forumet en hel del, vilket har gett mig bra svar på många frågor, inte minst i valet av bil.

Det blev en manuell XC70 2015 D4 AWD - den femcylindriga, alltså.

Att det blev femcylindrigt var mycket viktigt för mig - jag har tidigare ägt femcylindriga Volvo och Audi och gillar verkligen motorsången!

Men... Jag vill ha mycket MER ljuvlig motorsång!!! Nu kan man bara knappt ana skönljudet...
Idealiskt hade varit om det brölade på lite eggande sådär under acceleration, för att sedan tystna vid jämn fart (annars blir det ju tröttsamt i längden).
Vad jag har förstått av allt jag läst på olika forum är att turbo, partikelfilter och katalysator tillsammans dämpar avgaspulserna så pass mycket, att man hade kunnat plocka bort alla ljuddämparna och ersatt avgasrören med typ stuprör, utan att höra någon skillnad.

Är det verkligen så illa? BSR:s Sportflow-system och Simons sportsystem (samma?) ser ut att ha ljuddämparna i slutrören. Jag tycker att systemen ser bra ut, det är ju en intressant lösning. Men om det inte hörs någon skillnad inifrån kupén whatsoever - då ser jag ingen anledning till att investera i ett sportavgassystem. Att det skulle ge fler hästar tror jag inte på, och det är inte heller något som tillverkarna påstår att de gör heller, åtminstone inte på min bil.

Men om nu moderna dieselmotorer är så dämpade, och om nu sportavgassystem i princip inte ökar effekten alls - varför köper folk dem? Om det nu bara var fetare slutrör för syns skull man ville åt, så blir ju det otroligt mycket billigare att bara köpa nya slutrör...

En väg att gå hade varit att ta bort partikelfiltret, men av princip är den genvägen otänkbar för mig, så det förslaget behöver jag inte.

Så snälla - finns det verkligen inte någon som har skaffat sportavgas till en Volvodieselfemma med DPF/partikelfilter? Snälla, dela i så fall med er av era erfarenheter! Blev ni nöjda? Hur påverkades ljudet? Kunde man höra någon ljudmässig skillnad inifrån bilen (den viktigare aspekten för mig)? Om det nu blev någon skillnad - påverkades både ljudnivån och ljudkaraktären?

Jag skulle vara ytterst tacksam för bra feedback in my quest for better and more powerful five cylinder exhaust sound! 8-)
#1425936
Man hör ju klart att det är en femma eller en sexa, även om det är en diesel. Min andra bil är en trecylindrig diesel och det hörs också. De klipp jag har sett/lyssnat på är inspelade typ 1 meter från avgasrören på tomgång och med lite gaspedalsduttningar. Jag skulle vara intresserad av att få veta hur det låter inuti kupén under acceleration, dvs varvtalsökning under belastning.
#1426090
Det bästa är väl att leda in avgasröret direkt i kupen så kan du njuta av skönsången men dina medmänniskor slipper plågas av diesel-brölet så blir alla glada och nöjda :-) :-D :P :P :-o :-o :P :P :P :party:

För visst låter en modern diesel en hel del om du kör rakt rör efter partikelfiltret. D5an varvar ju över 5000 rpm och ligger du där med D5an så blir det rätt mycket dån, Inte så långt efter bensinarna faktiskt. Dagens piezo-insprutare och högtryckspumpar har ju gjort att man kan varva dieselbilar mycket högre än förr i tiden. om du trimmar din D5a med anna mjukvara kan du nog höjja varvstoppet till 6000 rpm och då låter den nästan som en bensinare till 100%
#1426155
VolvoB20 skrev: tor 28 jan 2021, 08:30 Det bästa är väl att leda in avgasröret direkt i kupen så kan du njuta av skönsången men dina medmänniskor slipper plågas av diesel-brölet så blir alla glada och nöjda :-) :-D :P :P :-o :-o :P :P :P :party:

För visst låter en modern diesel en hel del om du kör rakt rör efter partikelfiltret. D5an varvar ju över 5000 rpm och ligger du där med D5an så blir det rätt mycket dån, Inte så långt efter bensinarna faktiskt. Dagens piezo-insprutare och högtryckspumpar har ju gjort att man kan varva dieselbilar mycket högre än förr i tiden. om du trimmar din D5a med anna mjukvara kan du nog höjja varvstoppet till 6000 rpm och då låter den nästan som en bensinare till 100%
Bra förslag att leda in avgaserna direkt in i kupén - att jag inte kom på det själv! 8-)

Jag är väldigt imponerad av motorns varvvillighet, faktiskt. Jag hade en 200 hk Mondeo 2,2tdci tidigare, men den var betydligt kortare i sitt register. Min lilla A2 är ännu kortare, den har bara mellanregister. Men dr är den kul och låter trevligt!
Men det är ju trevligt att kunna varva ibland, om man skulle få lite ”inspiration”. Annars är jag väl mer en segdragande vridmomentsförare...

Jag får ändå intrycket av att du vet vad du pratar om. Vet du av egen erfarenhet att detta stämmer:
”För visst låter en modern diesel en hel del om du kör rakt rör efter partikelfiltret.”? Eller är det mer en ”så måste det ju vara, självklart, det fattar man väl...”-killgissning? (Hoppas inte!)
#1426161
Jag har hört det med egna öron. :P Inte på min D5 men på en väns.

Dock tycker jag ljudet med rakt rör låter mycket som en jobbig ton hela tiden och inget jag uppskattar. Har hellre några fullflödesdämpare så man mest får lite dovt ljud och slipper få huvudvärk på långkörning.

Och dessutom så låter bilen olika beroende på hur fullt partikelfiltret är. Den är tystast när filtret är näatan fullt och hörs mest när det precis brännts ur och är rent. Ingen extrem skillnad, men fullt märkbar.
#1426292
Jag följde MickeO:s råd och pratade med Ferrita. De har ingen färdig sats till min bil, och sa att det är svårt att uppnå någon ljud-”förbättring” 8-) till moderna dieslar och även till bensinare som i allt större utsträckning förses med partikelfilter.
Deras lösning för mig var en ”Sound Booster”, som är en varvtalsstyrd yttre högtalare som kan fås att låta som en 6-/8-cylindrig mm motor... :-( Jag som faktiskt gillar 5:ans ljud bäst. Och allt annat blir ju löjligt fejk...
Simons sa kategoriskt att de inte vet, men att man generellt sett får ett dovare avgasljud.
Vparts har inte besvarat mejlet jag skickade för en vecka sedan. Och BSR vill inte lova något.

Men om Volvo B20:s väns D5 avgasljud ändå blev så pass mycket förändrat att det upplevdes som jobbigt, så får man kanske en liten förbättring som blir lagom för mig ändå.
Jag är försiktigt positiv:
8-)
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]