Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mazelli32
#1425226
Tja, idag när jag startade bilen så började den varna för typ allt - airbag, bromsar, p-sensorer, lane assist, blis mm. ”Service erfordras”.
Detta kommer och går sporadiskt under färd.

bakluckan låser upp sig, bilen hittar inte nyckeln. Stereon funkar men inte volymreglage. Blinkers funkar inte heller när felkoderna visas, men funkar däremellan.
av Mazelli32
#1425228
Det är nog några år gammalt. 12,6v mätte jag. Haft det på laddning några timmar men fortfarande samma fel. Kan det ändå bero på batteriet? Den startar utan problem
av Mazelli32
#1425236
Ska byta batteri till att börja med. Får väl kolla lite jordpunkter och leta kabelbrott om det inte hjälper.

Har läst att många verkar haft problem med kabelbrott på dessa bilar, är det någon som vet specifikt utsatta platser där dessa uppstår?
av dannesk
#1425240
Mazelli32 skrev:Ska byta batteri till att börja med. Får väl kolla lite jordpunkter och leta kabelbrott om det inte hjälper.

Har läst att många verkar haft problem med kabelbrott på dessa bilar, är det någon som vet specifikt utsatta platser där dessa uppstår?
Kolla kabelstammen under batterilådan, där är det vanligt att kablarna skavs av.
av dannesk
#1425256
Mazelli32 skrev:Det är nog några år gammalt. 12,6v mätte jag. Haft det på laddning några timmar men fortfarande samma fel. Kan det ändå bero på batteriet? Den startar utan problem
Du bör göra ett belastningsprov på batteriet för att se status på det, bl.a. Mekonomen gör detta gratis. Efter laddning måste du koppla på en förbrukare en stund för att få bort överladdningen på batteriet för att kunna mäta rätt spänning. Slå på tändningen en stund efter laddaren är bortkopplad, slå av tädningen och mät sedan spänningen efter bilen fått stå en stund.

Är batteriet dåligt klarar den inte av att hålla spänningen uppe vid belastning och det kan orsaka många olika fel på bilen under drift.
av Mazelli32
#1425356
Bytte batteri varpå allt fungerade 10 min innan allt kom tillbaka. Däremot hittar den nyckeln nu och det är längre intervaller mellan alla varnings-ryck. Hittar inga utsatta kablar under batterilåda. Får väl masa mig ner till verkstan och få den felsökt...
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]