Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1425136
Nej, köp antingen märkesolja från typ oljemagasinet, mapodo eller biltemas. Båda är klassade för din bil.

Har ju diskuterats om förbrukningen går ner något med lite tjockare olja men drar den mycket är det nog bättre att åtgärda problemet men det skadar ju inte att prova i det läget :-)

Har du problem med oljeförbrukningen?
av Yaniz
#1425198
Det har sagts förut och tål att upprepas. Det spelar ingen roll vad det är för fabrikat så länge viskositeten/ klassningen motsvarar motorfabrikantens krav, exv 0W-30 A5 (bensinmotor) B5 (dieselmotor). Men varför är det så stora prisskillnader? Ja, vem tror du betalar reklamen för exv Castrol? Ser man reklam för Castrol överallt så måste den vara bättre än exv okända Mannol, resonerar gemene man. Själv har jag kört i mer än 25 år med billiga oljor i samtliga mina bilar och inte haft en tillstymmelse till problem. Dock är jag noga med rätt visko/ klassning samt täta olje- och filterbyten om max 1000-1500 mil och skyr s k long-life oljor som pesten eller rättare sagt byter även long-life efter max 1000-1500 mil. Köra 3000 mil utan oljebyte är ren idioti.
av Dieselvolvo
#1425361
Jag undrar, då jag på senaste servicen fick Mobil 1 i motorn....alltid varit Castrol tidigare. Och både av egen och andras erfarenhet, så har det tidigare varit högre förbrukning med Mobil 1, än Castrol....och det skiljer ju som sagt en del i pris!
av KalleJ
#1425365
Meningslöst att diskutera om du vill ha nivån på Mobil1 vs Castrol. Kolla databladen på de oljorna du hällt i motorn istället för att kolla vilket märke det råkar vara :sick:

016 och 007 går inte att byta öht d&a[…]

Mig veterligen byter man i regel hela kondensato[…]

Varför skulle vi byta modell? Enklast ä[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Död. :-(