Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450215
Problemet i den här tråden är ju dock vad jag förstår inte läckage- mitt AC-system skall ju i princip vara nytt åtminstone utifrån kompressor och där allt bör vara toppfyllt. Men i vilket fall är det säkert så i allmänhet att kvaliteten är lägre på det mesta nuförtiden


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1450258
Jag ser brummande som något positivt. Det berättar för mig att det är gas i systemet och allt fungerar och kyler som det ska.

Tar gasen slut blir det tyst och det är inte bra.
#1450262
@VolvoB20, Saken med hyffsat modern bil är att vintertid går inte AC speciellt mycket även om AC-knappen är intryckt året om - luften är så kall att det för det mesta är helt avstängd utom en motionsrunda kort efter start och är det under -5 - -8 grader C startar det inte alls.

Man kör inte kompressorn så mycket att man riskerar minusgrader på evaporatorn mer än väldigt kort tid och det flesta känner på antingen trycket (orifice-system) är under 2 bar och/eller att sensorn inne vid evaporatorn är nära 0 grader och blockerar för att kompressorn skall starta efter den inledande motions-körningen kort efter start.

Avseende förlust av köldmedel så får man ofta göra fler åtgärder på en bils AC under bilens livstid om den hålls avstängd höst-vinter-vår med avstängd AC-knapp än om man har AC-knappen intryckt året runt - vinterhalvået kanske motsvarar max 7 dagars användning sommartid typ när det gäller inkopplingstid av kompressorn.

Och ni som har magnetkopplingslösa kompressorer (med elektronisk reglering av dess kontrollventil) - ni måste åtgärda AC så fort som möjligt när det börja upplevas dåligt (tappat köldmedel) även på hösten och den reparationen är inget som kan sparas till våren då man riskerar kompressorhaveri under vintern för att kompressorn pumpar ut sig på olja för att det finns ingen köldmedel som blåser tillbaka oljan och till slut skär.

Kompressorn går hela tiden även om eventuell AC-knapp är avslagen för den kan inte frigöra sig från drivningen - den lösningen hittar man tex. i många VAG-bilar som Audi och är i mina ögon helt idiotisk. En skuren kompressor kostar ofta massor av pengar att åtgärda då man måste i princip byta allt utom möjligen möjligen evaporatorn under förutsättning att inga rester från kompressorhaverin nått hela vägen dit (det mesta fastna i kondensorn och en del av torkfiltret samt slangarna mellan dem - dock torkfilter är ingen uttalad skräpfilter så spån och annat från tiden innan skärningen kan eventuellt passera dem beroende på konstruktion)
#1457894
Hämtade ut bilen i fredags efter senaste ingreppet enligt mina senaste inlägg. Alltså ett rör från kompressorn som byttes ut till ett ljudisolerat och det verkar ha haft effekt så här långt på det borrande ljudet. Efter bägge ingrepp verkar nu dom ”råmande korna” ha dämpats med första ingreppet och borrandet ha dämpats av det som gjorde nu!

Däremot har ett annat visslande uppstått som bara kommer när man har temperaturen inställt för att ge värme och oberoende av ACn på eller av. Verkar komma från området kring kondensorn. Helt otroligt.

Länk till ljudet:

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]