Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443629
xxargs skrev:De flesta kompressorer med svivelplatta och variabel kompression låter tyvärr ganska mycket och beroende hur 'sned' svivelplattan är med ofta malande och borrande ljud av typen att man funderar på om den är på väg att gå sönder och ljudet gärna leds vidare in med gasrören in i kupens evaporator. Mest ljud är ofta när svivelplattan är max snedställt (typiskt i början när man slår på kompressorn vid start och det pumpar maximalt) men det kan också finnas mellanlägen som låter allt mer och högre allt eftersom kompressorn blir mer sliten (teflonlagret på ytan av svivelplattan slits ned och gröpas ur och det blir mer ljud - jo, jag har plockat isär en sådan kompressor och sett det själv...)

Detta är en kompressorkonstruktion som helt enkelt 'är så' (och lite variation mellan tillverkarna men ingen är helt tyst) och ljudet får man leva med även om tillverkarna gör var det kan med att lägga in ljuddämpande ledningar mm.

Skall man ha en tyst kompressor så är en ON/OFF bättre och gärna av scroll-modell - men dessvärre är det inget sådan man väljer när man köper bil.
Bra info! TackBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1444693
Yaniz skrev:
apersson850 skrev:Gick det inte att hitta var läckan var? De brukar vara bra på att kunna spåra dem.
Jodå, läckan söktes några gånger, dock utan framgång. Fick rådet att toppa och köra på tills läckan blev större. Konstigt nog har läckan varit konstant i 6-8 år, men jag har noterat att systemet endast läcker under den kalla årstiden men upphör under den varma, men det kanske bara är en känsla. Men jag ska inte kapa tråden; förväntar mig inte svar eller kommentar.

Låter som att kompressoraxeltätningen som pysläcker vintertid - se till att alltid ha AC i 'ON'-läge även vintertid då moderna AC-styrningar gör en kort körning av kompressorn kort efter motorstarten även om det är kallt ute (dock inte under -8 grader C och kallare) just för att motionera kompressorn och hålla dess axeltätningar täta med omrörning/ny lager olja som det inte hunnit tryckt gasgångar genom tätningen i spelet mellan axel och tätning.

Sedan är det så att AC hanterar gas och vätska med passage genom små munstycken och det skapar kavitationsljud på samma sätt som väsanden när du häller upp en glas vatten från kökskran, och är det bubblor i kondensatet för att kompressorn dragit ned kapaciteten så blir väsande mycket högre och påminnande om ljud från just ljudet man kan höra från kylskåp (där kallas det för flash-gas när det väser för att gas på högtrycksidan som inte kondenserats och går rakt igenom hela kapillärröret och utan att ge någon kylverkan).

Moderna bil-AC med expansionsventilsystem trottlar inflödet efter kylbehov - i det här fallet att temperaturskillnaden mellan inlopp och utlopp hålls liten (och inte beroende av lufttemperatur).

på AC med ON/OFF-kompressor så är det enkelt - kompressorn stannar när det är för kallt och starta igen när det blir varmare. Där kan det höras en liten kort väsning strax efter start innan kondensatrören blivit fyllda med kondensat och sedan går igenom expansionsventilen relativt tyst.

i bilar med variabel kompression på sin AC så stannar inte kompressorn helt utan pumpkapaciteten varierar ofta i pulser på 10-15 sekunders intervall (styrt av sugtrycket och nu elektriskt) vilket gör att det finns lastlägen där kondensatet inte är bubbelfritt när det leds mot expansionsventilen och då kommer det att väsnas mycket mer i låg och mellanlast-lägen - skulle tro att många av ljuden man hör i hittills gjorda inspelningar är av den naturen - och det är bara att leva med det då att åtgärda det lite ytterligare för några dB-lägre ljudnivå är väldigt kostsamt. Trots all är det fysiska processer som sker med kokning och spruta genom smala munstycken.
#1447145
Pacmeyer skrev:Kan uppdatera från min sida att jag ska in och isolera ett rör enligt TJ32273 i mitten av maj. Dividerade med Bilbolaget om att kanske istället prova den TJ som finns ovan men ska prova detta först.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Igår gjordes ingreppet ovan. Oljuden verkar ändå ha blivit bättre. Dom råmande korna som hörts vid gaspådrag verkar nästan borta. Däremot kvarstår det ett skorrande ljud vilket dock nu snarare verkar komma när jag ändrar temperaturen så det blir värme?
Läst lite om expansionsventilen och problem med den men fortfarande oklart för mig vilka ljud den kan ge upphov till?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1449842
@Pacmeyer, Jag har nu kikat lite till på min. Får precis som du ett skorrande ljud. Det uppstår ej när temperaturen är lägre än yttertemperaturen. Vrider jag istället upp temp till värme blir det ett pulserande skorrande ljud. Har läst rundor på det flesta liknande inläggen tycker jag och ingen verkar ha en bra lösning.

Enligt mig kan dock expansionsventilen vara boven. Ett ac-system med expansionsventil bör nog i regel inte gurgla osv som äldre system kan göra. Läste hur man kan avgöra detta på ett annat inlägg.
"För att försöka bedöma ena eller andra fallet så bör man bör man (försiktigt, massor av remmar och rörliga delar som roterar i området) under drift följa den grova ledningen till kompressorn och känna om den är iskall hela vägen in samt även kompressorn är sval på sin utlopp (prova vid liten samt max fart på ventilationen), då kan man troligen anta att expansionsventilen står fullt öppen hela tiden eftersom kompressorn suger kondensat och kyler sig".

Har du kommit vidare något med problemet?
#1449854
oljetråg skrev:@Pacmeyer, Jag har nu kikat lite till på min. Får precis som du ett skorrande ljud. Det uppstår ej när temperaturen är lägre än yttertemperaturen. Vrider jag istället upp temp till värme blir det ett pulserande skorrande ljud. Har läst rundor på det flesta liknande inläggen tycker jag och ingen verkar ha en bra lösning.

Enligt mig kan dock expansionsventilen vara boven. Ett ac-system med expansionsventil bör nog i regel inte gurgla osv som äldre system kan göra. Läste hur man kan avgöra detta på ett annat inlägg.
"För att försöka bedöma ena eller andra fallet så bör man bör man (försiktigt, massor av remmar och rörliga delar som roterar i området) under drift följa den grova ledningen till kompressorn och känna om den är iskall hela vägen in samt även kompressorn är sval på sin utlopp (prova vid liten samt max fart på ventilationen), då kan man troligen anta att expansionsventilen står fullt öppen hela tiden eftersom kompressorn suger kondensat och kyler sig".

Har du kommit vidare något med problemet?
Ska in i augusti igen och prova tj29424 (eller vad det var, finns ovan i tråden), dvs byte av ett rör från kompressorn till ett nytt ljudisolerat rör. Tycker felbeskrivningen till den TJn stämmer bra på det kvarvarande problemet med ett borrande ljud. Återkommer när det är gjort efter sommaren. Skulle för övrigt gå på ca 5500kr.
#1449884
xxargs skrev: lör 08 maj 2021, 15:51 Låter som att kompressoraxeltätningen som pysläcker vintertid - se till att alltid ha AC i 'ON'-läge även vintertid då moderna AC-styrningar gör en kort körning av kompressorn kort efter motorstarten även om det är kallt ute (dock inte under -8 grader C och kallare) just för att motionera kompressorn och hålla dess axeltätningar täta med omrörning/ny lager olja som det inte hunnit tryckt gasgångar genom tätningen i spelet mellan axel och tätning.
Blir kvaliteten bara sämre och sämre på allt. Jag har 4 fordon här -89, -94, -98.- 00 ingen av dessa körs ACn på vintern, två är sommarbilar där ACn står still 9 månader per år i över 30 år och AC funkar och inget köldmedel har läckt ut. Varför är nya bilar så katastrofalt mycket sämre att de läcker både här och där och måste köras för att inte börja läcka. Eller är det så att äldre köldmedier inte läcker som de nya gör?
#1450192
Detta gällde gamla AC också och hur fort det läckte har att göra med turen med bilexemplaret men också hur många mil kompressorn har bakom sig - ju äldre, ju mer läcker det - sedan en viktig faktor är om bilen har kopparkondensor eller aluminium-kondensor - kopparkondensor av serpentin-modell håller mycket längre...
#1450214
Det där lät ju jobbigt. Man ska ha ACn på hela tiden annars börjar den läcka fortare pga att denna står still.
Har man ACn på hela tiden börjar den läcka fortare för axeln/tätningen slits.

Hmm..

Det är faktiskt 3 bilar med 20.000 mil på mätaren och upp till 30 års ålder utan läckage och en traktor med 12000 timmar som ju motsvarar 60000 mil på en bil som ännu inte behövt fyllas.

Känns ändå som nya system pyser betydligt mera än gamla. :-/

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]