Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424969
Hejsan!
Ac-kompressorn slutade upp att fungera så jag lämnade in bilen på verkstad.
Där byttes den efter konstens regler och efter bytet uppstod ett dovt repeterande återkommande morrande ljud bakom höger torpedvägg (Ungefär som konstiga ljud från ett kylskåp)
Ljudet fanns inte innan då kompressorn fungerade.
Stänger jag av AC så slutar det upp.
Tillbaka till verkstan där de säger att på vissa modeller så kan det ljudet uppstå och kan fås bort om man byter AC-rör som tydligen ska ha en ljuddämpare som tar bort detta ljud.
Sagt och gjort, röret byttes men ljudet kvarstår. :bored:
Vad kan det vara som orsakar detta ständiga ljud. Det är tillräckligt högt för att man ska bli lite irriterad och hörs även om man har musik på.
Kan det vara något spjäll som inte hittar sitt läge?
Expansionsventil?
Fel på köldmedel?
Tacksam för tips! :-)
Provar att lägga med en film med ljudet. Bilen står på tomgång och i bakgrunden hörs ett "morrande "ljud
[GoogleVideo]https://drive.google.com/file/d/1jvqqQT ... sp=sharing[/GoogleVideo]
#1425248
Har ingen lösning men har alltid haft samma ljud i min 2015 dock inte så högt så det stör, jag får stänga radio och dra ner fläkten så hörs det på tomgång. Det är inte alltid det låter men intermittent runt nollgradigt och konstant runt 10-12 grader utetemp. Över eller under dessa temperaturer är den oftast tyst.

Jag påpekade det vid service för några år sen och tror det gjordes något med programvaran som gjorde den blev tystare. Tidigare kunde man höra det lite mer.
#1425255
Jag hade detta ljud återkommande varannan vår. Det visade sig att systemet läckte lite, vilket resulterade i förlust av kylmedium. Gjorde det enkelt för mig och toppar inför varje sommar så är det bra med det.
#1425323
apersson850 skrev:Gick det inte att hitta var läckan var? De brukar vara bra på att kunna spåra dem.
Jodå, läckan söktes några gånger, dock utan framgång. Fick rådet att toppa och köra på tills läckan blev större. Konstigt nog har läckan varit konstant i 6-8 år, men jag har noterat att systemet endast läcker under den kalla årstiden men upphör under den varma, men det kanske bara är en känsla. Men jag ska inte kapa tråden; förväntar mig inte svar eller kommentar.
#1426373
MHD skrev:Gomorron!
Tack för alla tips!
Ska se om verkstan kan byta ut expansionsventilen och se om det hjälper.
Säg gärna till hur det går! Jag har det som verkar vara exakt samma problem på min XC60 -15 och verkstan verkar så här långt gått bet trots byte av kompressor x2 :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]