Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1427421
MHD skrev:Var på verkstan idag men de hittar inget. Allt annat verkar fungera som det ska men ljudet kvarstår.
En teori kan vara att det är fel rör, alltså inte det med ljuddämparen.
Återkommer när och om det går att fixa!
Surt att de inte hittar nåt.
Min ska in i morgon för övrigt men jag har väl tyvärr små förväntningar på att de ska få till det..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1427800
Bilar...vår tids gissel!
Tack för länken!
Verkstan säger att slangen är utbytt mot den nya med ljuddämpare men det låter ändå. Frågan är om de har fått rätt del?
Jag skickar detta till verkstan så får de gräva i detta. Det har ju kostat en del med ny ac och slang och man vill få det fixat!
Trevlig helg!
#1442705
MHD skrev: fre 05 feb 2021, 10:35 Bilar...vår tids gissel!
Tack för länken!
Verkstan säger att slangen är utbytt mot den nya med ljuddämpare men det låter ändå. Frågan är om de har fått rätt del?
Jag skickar detta till verkstan så får de gräva i detta. Det har ju kostat en del med ny ac och slang och man vill få det fixat!
Trevlig helg!
Hur har det gått för dig ? Jag böt ac-kompressor efter oljud i september förr året och min låter likadant nu, antar att man får leva med ljudet.
#1442711
På min V70 (d5 2012) så har jag samma ljud, ac fungerar dock hur bra som helst.
Bilen var inne på renodlad ac-verkstad för byte av kompressor (2020), det hjälpte inte heller.

Min kompis har en likadan bil (v70 d5 2012) och bytte även han sin kompressor 2020, och fick detta ljudet.

Mitt ljud är endast när jag startar bilen och ca 5 sekunder efter start, det är precis som att det låter i fasen när den bygger upp trycket i systemet.

Kollegan även han har detta ljud precis likadant som på min och kompisens bil.
Han har en V60, antingen en D3 eller D4, årsmod har jag ingen aning om.


Det verkar funka bra trots detta oljud, ac kyler som bara den, men ljudet är störigt.

Hittar du felet så får du jättejättejättegärna återkoppla.
#1443628
De flesta kompressorer med svivelplatta och variabel kompression låter tyvärr ganska mycket och beroende hur 'sned' svivelplattan är med ofta malande och borrande ljud av typen att man funderar på om den är på väg att gå sönder och ljudet gärna leds vidare in med gasrören in i kupens evaporator. Mest ljud är ofta när svivelplattan är max snedställt (typiskt i början när man slår på kompressorn vid start och det pumpar maximalt) men det kan också finnas mellanlägen som låter allt mer och högre allt eftersom kompressorn blir mer sliten (teflonlagret på ytan av svivelplattan slits ned och gröpas ur och det blir mer ljud - jo, jag har plockat isär en sådan kompressor och sett det själv...)

Detta är en kompressorkonstruktion som helt enkelt 'är så' (och lite variation mellan tillverkarna men ingen är helt tyst) och ljudet får man leva med även om tillverkarna gör var det kan med att lägga in ljuddämpande ledningar mm.

Skall man ha en tyst kompressor så är en ON/OFF bättre och gärna av scroll-modell - men dessvärre är det inget sådan man väljer när man köper bil.

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]