Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424895
På ett forum som detta får man mestadels läsa om fel och olika problem. Det ligger i sakens natur då de flesta ju är här för att hitta lösningen på ett problem.
Så att ha detta som enda kanal för att avgöra sitt bilköp är nog ingen god idé. :-)
Jättevanligt är det nog trots allt inte, men det får uppmärksamhet i och med att konsekvenserna blir så dramatiska när det går som värst (=motorbyte som följd).
Jag skulle inte vara orolig, men som alltid gäller det att undersöka bilen man ska köpa så noga som möjligt.
Bra tecken i det här fallet är om det finns dokumenterat att kompressorn till ACn är utbytt. Då kan du högst troligt vara helt lugn.
Användarvisningsbild
av pb81
#1424917
Att kamkedjan sträcks på vw 1.4 tsi är väldigt vanligt. Att multiremmen sabbar motorn på en volvo förekommer, dvs inte vanligt. Man kan väl misstänka att det händer motorer som inte se över och att föraren är ouppmärksam. Är man nojjig över saken är det ju bara att byta de lagrena så rullar man ju lätt 18k till. Inget jag hade avstått ett köp för.
#1424928
Har endast hittat liknande bil från bilhandlare o dom ligger väl runt 130, håller såklart utkik o spanar blocket. Hade gärna sett att han ruggade en del på priset, har inte tagit de med honom än. Så vi får se hur de blir. De kanske dyker upp något mer, är öppen för alternativ
#1424933
Mitt frihjulsnav till generatorn skar ihop häromdagen. Jag var kanske 500 meter hemifrån när det började låta konstigt. Då blev jag inte klok på vad det var. Bilen var väl varmkörd och det lät inte så mycket.
Men morgonen efter, med kallstart och därmed ojämnare motorgång, då väsnades remmen rejält när den drev generatorn med ojämn fart. Jag vet ju vad som kan hända, så jag stängde av motorn igen. Nu är remskivan med frihjulsnavet och remmen bytt. Mer än så blev det inte.
Men för den som inte har förstånd att lyssna på mekaniken kan det förstås gå värre.

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]